Kawasaki viert halve eeuw Z-modellen met 50th Anniversary-versies

The legend continues...

125 jaar geleden, jawel 125 jaar, werd KAWASAKI groep boven de doopvont gehouden. in den beginne was Kawasaki vooral actief in de scheepsbouw. Al snel kwamen er ook treinen en vliegtuigen bij en tot op de dag van vandaag doen ze dat bij Kawasaki nog steeds. De belangrijkheid van Kawasaki in de industrie is bij de consument niet direct zichtbaar maar bij de grote spelers des te meer. Zo voorzien ze bijvoorbeeld de betere automerken zelfs van industriële robots.

Bij ons is Kawasaki het best bekend in de motorrijders-community. Het motorfietsverhaal van Kawasaki begint pas in 1960 door het opkopen van de Mugero Manufacturing Co, zowat de oudste fabrikant van motorfietsen in Japan in die tijd. Pas in 1965 kwam de eerste echte Kawasaki motorfiets op de markt. Het was reeds 1972 dat Kawasaki de wereld met verstomming sloeg met de presentatie van de KAWASAKI 900 Super4 of beter gekend als de Z1.

De Super4 belichaamde alle moderne technologie van die tijd dat Kawasaki kon aanbieden en dat nu precies  50 jaar geleden.

Het verhaal begint aan het einde

Op het einde van het alfabet staat de letter Z en bij Kawasaki interpreteren ze dat als het ultieme, de climax, het beste van het beste. En daarom kregen hun sportieve nakeds, waar ze toch wel tot op vandaag mee uitpakken , de typeaanduiding Z.

Over de jaren heen breidde de Z reeks zich uit over verschillende cilinderinhouden van 200cc tot een dikke 1200cc en zelfs met turbo-uitvoeringen. Bij de eeuwwisseling kwam Kawasaki op de proppen met een heel opmerkelijk design van de Z reeks. Een design van: “you love it or you hate it”. In ieder geval trokken ze met de “platte smoel” van de Z1000 de aandacht van de motorwereld naar zich toe.

Ook in de sport heeft de Kawasaki Z zijn sporen verdient. In 1981 en 82 won Kawasaki met de Z1000 het Amerikaanse Superbike-kampioenschap. Waarna ze in 1982 en 1983 de KZ1000R verkochten, een replica van het racemodel. Daarmee kon Kawasaki de Z-reeks ook als sportmodel op de markt brengen.

Dit jaart viert Kawasaki een halve eeuw Z-reeks en daarmee gaan ze terug in de tijd met het uitbrengen van de reeds gekende modellen, de neoretro Z900 RS en de Z650 RS maar dan in de kleurstelling ‘Candy Diamond Brown’ , de modellen Z900 en Z650 in de kleuren van de vroegere luchtgekoelde Z1100GP met name “Firecracker Red”.

Wie een van die modellen aanschaft krijgt er exclusief en gratis bovenop een prachtig boek met de beschrijving en heel wat foto’s van de Z-reeks van bij het eerste model tot op heden. Het boek is niet afzonderlijk verkrijgbaar.

Vanaf half maart begint Kawasaki Benelux met een promo-tour door België. Ze geven geheel vrijblijvend geinteresseerden de kans om de nieuwe Z-modellen te testen nadat ze zich vooraf online hebben ingeschreven. De promo-tour zal langskomen bij de 26 officiele dealers van België, telkens twee dealers per weekend, dus gedurende 13 weekenden.

Prijzen:

Z900 50th Anniversary             Firecracker Red                        €10.299,-

Z650 50th Anniversary             Firecracker Red                        €7.799,-

Z900RS 50th Anniversary          Candy Diamond Brown             €12.699,-

Z650RS 50th Anniversary          Candy Diamond Brown             €8.699,-

 

Tekst: Wim Depraetere

Foto's: Kawasaki

Geschreven op 7 januari 2022
© Motoren & Toerisme