Zondagochtend 8 uur was het weer zover, 347 km vandaag. Er werd gevraagd om wat stilletjes te zijn om de andere gasten niet meteen allemaal wakker te maken. Vrij moeilijk want veel van die machines beschikken over een open uitlaat. De brommers eerst op pad en nadien de anderen maar in omgekeerde volgorde van zaterdag. Reden is dat de hoogste nummers toegekend zijn aan leden van de BOM-club en die willen liefst als eersten aankomen. Velen van hen moeten namelijk nog wat assisteren bij de aankomst. Snappie ?
Wat is het toch zalig om zo vroeg op pad te zijn langsheen de glooiende hellingen langsheen de grens tussen Frankrijk en België. Hier kan je nog eens genieten van het motorrijden, geen snelheidsremmers, drukke centra of andere vervelende situaties. Gewoon tuffen, Nassonge, Our, Membre, Treignes, Maubeuge, Estinnes en Silly en natuurlijk zien da je geen afslag mist. Hier voel ik me echt in mijn sas. Gelukkig krijgen we soms wat assistentie van de lokale bevolking. Op een bepaald ogenblik staat een oud vrouwtje naar mij te wuiven. Blijkbaar moet ik de andere kant op. Ik stop even en ze verzekert me dat iedereen die daar de afslag neemt, na een tijdje terugkeert. Ze heeft gelijk, het bordje zit nogal goed verscholen onder wat bladeren van een struik. Vlug alles even vrij gemaakt en weer verder. Af en toe staat er weer eentje stil want sommige machines krijgen toch wel wat last met ontsteking en carburatie of ze verliezen, euh, af en toe een onderdeel. Maar ook nu de regel, als je het kan oplossen dan doe je dat toch, ook al moet je dan maar een zijspan met spanriemen vastmaken. Zoals aan de Saroléa bvb, omdat 1 van de 4 bevestigingen is afgebroken. Dochterlief in het bakje verliest er haar glimlach echter niet bij. Pieter, de piloot laat me trouwens een foto zien van ongeveer 25 jaar terug toen hij als klein mannetje achterop de Saroléa van pa deelnam aan de 9 provinciën. Generaties volgen elkaar op. Dus binnen 25 jaar?????