Ook eind jaren ’80 weet KTM al dat toeleveranciers belangrijk zijn. Het gaat bij de Italiaans enduro-specialist Acerbis aankloppen voor het brandstofreservoir van de 600 Incas. Acerbis ontwerpt er eentje dat 15 liter benzine kan bevatten, want sommige klanten zullen hun machine ook voor trips in Noord-Afrika willen inzetten. Op een moment dat de Japanse concurrentie nog conventionele voorvorken monteert, opteert KTM voor een upside-down voorvork op de 600 Incas. Geen geavanceerde WP, zoals dat op de crossmodellen van het merk het geval is, maar wel een exemplaar van het Italiaanse Marzocchi. Vooraan wordt ook een geventileerde schijfrem met zwevende remklauw gemonteerd. Metzeler tekent voor de Enduro3 trailbanden.
Vergeten machine
Een overdonderend commercieel succes is de 600 Incas niet geworden. Logisch ook, want deze machine was eigenlijk maar een proefballonnetje op basis van een nogal puristische enduro-machine. Toch is het een belangrijke, historische machine want ze heeft KTM toch ook richting asfalt geleid. Niet dat de 600 Incas KTM’s allereerste asfaltmachine is want KTM bouwt al sinds de jaren ’50 ‘mopeds’ en waagt zich sporadisch ook aan een 125cc-versie. Toch is het de in ‘eigen regie’ ontwikkelde LC4 motor, waarmee KTM de basis legt voor latere wegmodellen.
Ondanks z’n weliswaar bescheiden, maar belagrijke rol mogen we gerust stellen dat de 600 Incas, ‘een vergeten machine’ is. Dat maakt dat KTM’s eerste, echte trail ook een zeldzame machine is. Tijdens een lange en intensieve online-zoektocht naar een tweedehands exemplaar van de 600 Incas kwamen we er maar ééntje tegen. Een man uit het Neufchateau in de provincie Luxemburg vroeg er € 2.000 voor. Was/is die machine dat waard? Zoals zo vaak bij oude en zeldzame motorfietsen geldt ook hier het adagio, ‘Het is maar wat de gek ervoor geeft..’
Technische fiche KTM 600 Incas
Motor: vloeistofgekoelde viertakt, vier kleppen
Cilinderinhoud: 549cc
Boring x slag: 95 x 78 mm
Maximaal vermogen: 45 pk (aan 7.000 opm)
Maximaal koppel: 105 Nm (aan 6.000 Nm)
Versnellingsbak: 5 versnellingen
Startsysteem: Kickstarter
Frame: wiegframe van stalen buizen
Rijklaar gewicht: 148 kg.
Tekst: BJ
Foto's: KTM Images, Tony Blazier Collection, Kapaza (M&T-archief) en Le Bon Coin