Klassieker: Moto Guzzi V65 TT

Met de V85 TT heeft Moto Guzzi sinds enkele jaren een leuke middenklasse allroad in het gamma zitten. Die V85 TT was bij z’n lancering in 2018 een leuke aanvulling op het bestaande Moto Guzzi-gamma. Maar helemaal nieuw was het gegeven van een  Moto Guzzi middenklasse allroad echter niet. Reeds in de jaren ’80 richtte Moto Guzzi z’n pijlen op deze categorie en wel met de V65 TT.

Het oorspronkelijke ontwerp van de V65 TT was een tamelijk ranke verschijning. Een motorfiets die eerder aan een (zware) enduro deed denken dan aan een allroad. Z’n slanke lijn had de V65 TT wellicht te danken aan het ontbreken van een grote brandstoftank, al zouden er later ook wel versies met zo’n forse tank opduiken. Droog woog de V65 TT 165 kg, rijklaar werd dat 180 kg.

 

Uit de bovenstaande alinea zou je kunnen afleiden dat de Moto Guzzi V65 TT een heel basic motorfiets was. Bekeken vanuit 2020 is hij dat uiteraard wel, maar destijds gold deze Guzzi als gesofisticeerd. Dat predikaat had hij te danken aan z’n uitrusting. Met een elektronische ontsteking, elektrische starter én schijfremmen voor- en achteraan.

Het hart van de V65 TT was uiteraard het V65 blok van toentertijd: een dwarsgeplaatste V-twin met een cilinderinhoud van 643 cc. Het blok produceerde een maximaal vermogen van 50 pk (aan 7.400 opm). De secundaire transmissie gebeurde via een cardanas, die samen met de versnellingsbak en het blok verwerkt zat in één massieve aandrijflijn.

De V65 TT was zeker een verdienstelijke poging van het merk uit Mandello del Lario om een allroad op de markt te brengen, maar bleek echter geen lang leven beschoren. Was het de negatieve publiciteit na de mislukte Dakar-deelname in 1986 of was het gewoon de spijkerharde concurrentie van BMW (met de R 80 G/S), Honda (met de XLV750) en Yamaha (met de XT600 Ténéré) die het model de das omdeed?  Hoe dan ook, de V65 TT – waar ook een 350-versie van bestond – werd vanaf 1987 afgelost door de NTX 650 (en 750).

 

Tekst: BJ

Foto's: Moto Guzzi Sales UK, Brochure Moto Guzzi

Geschreven op 23 december 2020
© Motoren & Toerisme