In het najaar van 1987 pakte Yamaha tijdens de Tokyo Motor Show uit met de TDR 250. De lichte tweetakt, was een compleet nieuw concept qua motorfiets. Misschien was de TDR 250 wel de eerste cross-over. De Yamaha had de looks van een robuuste Paris-Dakar-machine, maar was tegelijkertijd heel erg weggericht. Je zou hem in de termen van vandaag een ‘compacte allroad’ kunnen noemen, of ook nog ‘motard’.
In ieder geval was de TDR 250 een bijzondere verschijning en dat ondermeer door de gekruiste ‘low-boy’-uitlaten die langs beider zijden van de machine liepen. De dubbele uitlaat gaf meteen z’n krachtbron prijs. Yamaha had de TDR 250 immers met de paralleltwin van de TZR250 uitgerust. Dat blok was goed voor een maximaal vermogen van 46 pk aan 10.000 opm. Dat vermogen in combinatie met een rijklaar gewicht van 153 k, maakte van de TDR 250 zeker nog geen raket, maar wel een pittig machientje waar je fun mee kon beleven.