Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart had vorige week de kans om uitgebreid met Stefan Pierer, de sterke man van de Pierer Mobility Group (KTM, Husqvarna, GasGas) te praten. Het werd een boeiend gesprek waarin Pierer een stand van zaken opmaakt van zijn merken, de motorindustrie in het algemeen en de motorsport. We brengen het interview in drie verschillende delen. Vandaag, in deel 1, ligt de focus op het coronavirus en de directe en indirecte gevolgen daarvan op de motorindustrie en de Pierer Mobility Group in het bijzonder.
Tekst: Alan Cathcart/BJ
Foto’s: Alan Cathcart, KTM Images, Husqvarna Images,
AC: Stefan hoe heeft de onverwachte impact van de coronacrisis KTM beïnvloed, na het recordjaar dat 2019 opnieuw was?
SP: "Het was niet onverwacht. Als een globaal opererend bedrijf hebben connecties over de hele wereld en we herkenden al heel vroeg dat er een probleem uit China op komst was. Dat verhinderde dat klanten op Aziatische markten onze producten konden kopen. Toen ook onze Italiaanse bevoorradingsketen, die onderdelen voor de motorfietsen die we hier in Mattighofen bouwen levert, probleem begon te ondervinden moesten we de productie stilleggen. Ik had daarvoor op midden maart gemikt, maar Bondskanselier Kurz was me te vlug af en vanaf 11 maart ging Oostenrijk in lockdown. Vanaf 16 maart lag de productie dan ook helemaal stil. Toen de fabrieken van onze Italiaanse toeleveringsbedrijven weer op gang kwamen konden we op 11 mei onze productie heropstarten en dat onder het Oostenrijkse systeem van deeltijdse arbeid. Een week later konden we al opnieuw overschakelen naar een regime van voltijdse arbeid voor ons volledige Oostenrijkse personeelsbestand van 3.639 mensen."
AC: Dienden jullie mensen te ontslagen?
SP: "Nee. Eigenlijk hebben we reeds 40 bijkomende werknemers aangeworven. Eerlijk gezegd bevinden we ons nu, in vergelijking met andere maakindustrieën zoals de auto- of luchtvaarsector, in een erg gunstige positie. Gelukkig voor ons is er na corona een zekere bloei ontstaan voor de industrie van de gemotoriseerde tweewielers. In alle landen waar de lockdown beëindigd is, merken we een zeer positieve vraag naar onze producten."