KTM heeft z'n automatisch manueel transmissie-systeem officieel voorgesteld. Deze nieuwe versnellingsbak zullen we in het komend modeljaar in een aantal wegmodellen van de Oostenrijkse constructeur gaan zien.
KTM heeft z'n automatisch manueel transmissie-systeem officieel voorgesteld. Deze nieuwe versnellingsbak zullen we in het komend modeljaar in een aantal wegmodellen van de Oostenrijkse constructeur gaan zien.
Dat KTM aan een semi-automatische versnellingsbak werkte, was al langer bekend. In juni reed Johnny Aubert immers al de Erzberg Rodeo op een 1390 Super Adventure-prototype dat met AMT-systeem (Automatische Manuele Transmissie) uitgerust was. KTM stelt dat het systeem in twee richtingen werkt. Enerzijds blijft het de rijder in staat stellen om sportief te rijden, anderzijds verhoogt AMT de gebruiksvriendelijkheid in verschillende omstandigheden.
Het AMT-systeem komt met twee rijmodi. Concreet komt het erop neer dat je in M-modus manueel kan schakelen zonder dag je de koppeling hoeft te gebruiken. In de A-modus rij je dan met een volledig automatische versnellingsbak. Van zodra de bak in de eerste versnelling staat neemt het systeem de schakelregie over. Draai je dan het gas open, en klimt het toerental, dan schiet de koppeling in actie en de motorfiets in beweging.
In tegenstelling tot de gangbare motor-versnellingsbakken, vind je op het AMT-systeem acht aanduidingen: P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6. In de PARK-stand wordt verhinderd dat de motorfiets ongewild zou wegrollen.
Zowel de PARK- als NEUTRAL-stand kan alleen met de schakelhendel op de linkerstuurhelft geselecteerd worden, ongeacht of de motor loopt. Om de eerste versnelling te selecteren moet eerst de voor- of achterrem geactiveerd worden.
KTM stelt dat de voordelen van een automatische versnellingsbak genoegzaam bekend zijn, maar dat het AMT-systeem het verschil maakt met de manuele modus. Het AMT-systeem biedt, nog steeds volgens KTM, de rijder bovendien een grotere keuze aan afstel-opties, waarbij schakel- en rijmodi gecombineerd kunnen worden, om individuele afstellingen in alle omstandigheden mogelijk te maken. Het AMT-systeem zal vanaf modeljaar 2025 z'n intrede op verschillende KTM-modellen maken en dat als optie.
Tekst: BJ
Bron: persbericht KTM
Foto's: KTM Press
Video: YouTube.com/KTM