Vermogens van 150 à 160 pk zijn vandaag dé norm in het premium allroad-segment. De Ducati Multistrada V4 springt daar met z’n 170 pk zelfs bovenuit. Maar heb je die pk’s echt nodig op een allroad? We legden deze kwestie aan drie redactieleden voor.
Tom Vander Sande (hoofdredacteur Motoren & Toerisme): “Niet Nodig, wel fijn.”
“Je hebt die pk’s inderdaad niet nodig. Op de keeper beschouwd is 100 à 120 pk ruim voldoende voor een allroad, zelfs met baggage en passagier. Maar, die pk’s zijn wel bijzonder fijn. En dankzij de uitgebreide elektronica zijn deze sterke blokken toch in alle omstandigheden soepel en vooral veilig te gebruiken. De nieuwe Multistrada V4 rijdt een stuk prettiger dan zijn voorganger met 1.100 cc en 95 pk (al durven we soms vergeten dat die al 10 jaar uitgefaseerd is. Time flies when …). En dat geldt eigenlijk voor alle moderne allroads. Het mooiste bewijs is dat zelfs Harley nu op de proppen komt met meer dan 150 pk. Voor minder krijg je geen stoel aan de tafel in het topsegment. De krachtigste Amerikaan ooit, voor een naar hun normen uitzonderlijk scherpe prijs. Dat wordt een boeiend spelletje hoogpoker.”