Lezers-reisverhaal: BABS Tour 2019 Engeland en Wales – 2

Tekst en foto’s: Luc Suy

 

Dag 2 : Swindon – Porthmadog 349 km

Dag twee kondigt zich aan als het eerste hoogtepunt van onze vierdaagse . We verlaten Sussex en rijden via de Severn bridge, tolvrij voor motorrijders richting Wales . Onze voorkeur ging uit naar de oudere brug die ons via secundaire wegen richting Chepstow kan brengen maar helaas blijkt deze gesloten te zijn . Dit noopt ons om via de M4 en de recentere brug de River Severn over te steken wat toch zorgt voor een ommetje van om en bij de 35 km. Aan het einde van de dag zullen we dus alweer rond de 400 km op de teller staan hebben .

Van daar gaat het crescendo, niet qua snelheid maar qua schoonheid van de omgeving . Via Usk en Abergavenny betreden we het Brecon Beacons National Park , ons eerste pareltje voor vandaag .

Meteen is dit ook de laatste uit te spreken naam die we kunnen melden voor een hele poos . Met namen als Llanfihangel Nant Bran, Doldowlod en Llanwrthwl is het behoorlijk gissen of onze uitspraak correct zou zijn . Voor één maal is schrijven makkelijker dan spreken, tenminste als we het kunnen voorlezen . Kort na het stadje LlansantffraedCwmdeuddwr ( je zal het maar op je paspoort staan hebben tijdens een alcoholcontrole met de vraag : waar moet U nog naar toe ? Tja …) maken we een U-turn van 180° .

Vol verbazing genieten we vervolgens van het Caban Coch reservoir, het Garreg-ddu reservoir en het Cronfa ddwr Craig Goch. Zeg maar een consortium van stuwmeren met een indrukwekkende brug en bijbehorend gebouw.

Nog maar net bekomen van deze puurheid merken we aan de achterzijde de artificiële waterval op zodat de ene stop de andere opvolgt in ijltempo . Na al deze waterpracht vervoegen we de National cycle route 81 . Ook hier worden we even stil van alle pracht en genieten we van iedere meter erbarmelijke asfalt . Via ( hier gaan we weer) Cwmystwyth rijden we langs Devils Bridge Falls naar Aberffrwd en Talybont . In Devil’s Bridge is overigens een startplaats van een heus stoomtreintraject. Wegens tijdsgebrek hebben we hier nu geen halt gehouden maar zeker en vast de moeite waard .

De stoom-spoorlijn in Devil's Bridge.

We arriveren een beetje later in Machynlleth en maken nu vaart om in Dolgellau onze volgende verrassing te ontmoeten … De Afon Mawddach (de plaatselijke Schelde) kan je op twee plaatsen over steken. Bij het plannen van de route kozen we voor de kortste route en deze brengt ons komende van de A493 aan de Penmaenpool en Mawddach Trail brug, hoewel, brug is een groot woord . We wanen ons dan ook even in een Candid camera-programma als de brugwachter ons 50 pence per motor aanrekent . Hi-la-risch gewoon !!!

"Fifty p, please!"

We kruisen nog meerdere malen de lokale Schelde (spreekt en schrijft makkelijker) en genieten alweer van de prachtige omgeving in het Snowdonia National Park om te stranden ( en dit kan je bijna letterlijk nemen aan dit kuststadje) in Porthmadog waar het Royal Sportsmen Hotel onze verblijfplaats zal zijn . De motoren kunnen hier mits reservatie in een afgesloten en overdekte locatie uitrusten van hun vermoeiende dagtaak . Waar we gisteren nog vol enthousiasme nakaartten met het nodige Britse brouwsel is vandaag iedereen toe aan iets langere nachtrust en worden de bedjes unaniem boven de local bar verkozen .

Geschreven op 14 juni 2019
© Motoren & Toerisme