Lezerstest: Kawasaki 7 Hybrid

Kawasaki is met zijn twee hybride modellen een ware voorloper. Ze doen nu op twee wielen voor het eerst wat in de autowereld al jaren een vaste waarde is: een elektromotor combineren met een verbrandingsmotor. Is dat het beste van twee werelden? Bij de introductie werd duidelijk dat Kawasaki die uitdaging in ieder geval oprecht wil aangaan en de markt er mee wil verkennen. Net daarom is de feedback van gebruikers essentieel. Wij hebben heel wat ervaren gebruikers onder onze lezers en we trokken na een sollicitatieronde met vijf onder hen op pad. Het was voor alle betrokkenen een erg leerrijke ervaring. 

Hier geven we al de eerste indrukken van de deelnemers. In het aankomende verslag lees je hun volledige oordeel over deze mogelijke machine voor de toekomst. 

Redacteur Charly mocht als eerste testen

Tomas De Rycke (42)

Eigen motor: BMW K 1600 GT

"De Ninja 7 Hybrid is in de eerste plaats een leuke motorfiets geworden. Het is een fijn sturende motor die nog best pittig voor de dag komt ondanks zijn kleine cilinderinhoud. De e-boost functie leek me aanvankelijk een nogal hoog Playstation-gehalte te hebben, maar eens onderweg is het echt nuttig… en leuk!"

"Elektrisch rijden, automatisch schakelen, het start-stop systeem en ALPF blijken een echte meerwaarde in de stad."

"Maar dit alles komt met een stevig prijskaartje, €13.195. Dat is maar liefst €5.696 meer dan de een Z650. Ook al is de hybride zuiniger, voor dat prijsverschil kan je al heel wat liters brandstof kopen."

 

Kawasaki Ninja 7 Hybrid
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 451 cc
Rijklaar gewicht: 227kg
Vanaf: € 13.195,00

Marijn Dubois (51)

Eigen motor: BMW R 1150 RT

"Ik was aangenaam verrast door deze motoren. Ze zien er goed uit, rijden fijn en hebben een flinke fun-factor. De Ninja ziet er wat mij betreft wat beter uit en biedt iets meer bescherming, de Z stuurt iets makkelijker en klinkt leuker in het zadel."

"Maar als het vooruit mag gaan, dan komt de sportmodus in beeld. En letterlijk ook, door de e-boost balk die dan op het display verschijnt. Die roept herinneringen op aan computergames uit de jaren ‘80, waar je ook vaak een turbo-balkje kon vol sparen om op het juiste moment een verschroeiende versnelling te activeren."

"Fijne fiets, maar als reismotor mist hij een aantal voor mij essentiële eigenschappen zoals bagagemogelijkheden en comfort op de lange afstand. Een HEV Versys iemand?"

Jochen Roosen (33)

Eigen motor: Yamaha Tracer 900 GT

"Een hybride motor, dat gaat toch nooit vlot werken? Dat was toch wel iets wat ergens in mijn hoofd speelde bij de bekendmaking door Kawasaki van de Hybrid. De testdag heeft voor mij duidelijk aangetoond dat de ingenieurs niet over één nacht ijs gegaan zijn."

"De basis voor een goed concept is in ieder geval aanwezig. Mocht Kawasaki de verbeterpunten adresseren en er ineens een Tourer aan toevoegen, wordt dit wel een motor die ik overweeg wanneer de zoektocht naar een nieuwe start."

Sarah Smits (49)

Eigen motor: Suzuki GSX-S1000GT

"Kom je de stad binnen heeft de Kawasaki de perfecte EV stand. De motor rijdt volledig elektrisch en schakelt met 4 versnellingen vloeiend automatisch. Echt een gemak. De snelheid is in EV beperkt tot 60km/u. Dit is ruim voldoende voor stadsverkeer. De range van 10 à 15 km vind ik eerder beperkt."

"Voor de openbare weg lijkt de e-boost me niet echt aangewezen. Het extra vermogen is goed en niet te veel, maar de handelingen maken het voor sommigen gevaarlijk om te rijden en je lijkt wel in een videogame te zitten."

"Kawa mikt zowel de stadsrijder, commuter als de sportieve rijder als doelgroep. Maar is het misschien wat te veel voor één motorfiets? Voor velen nog wel vrees ik … ."

Mathias Tytgat (32)

Eigen motor: Kawasaki Ninja 1000SX

"Als allereerste hybride motor is dit een mooie instap in een nieuw gamma. De combinatie van een verbrandingsmotor met elektromotor gelijkaardig aan een hybride auto is treffend, zeker in de ECO-modus."

"De plaatsing van de knoppen om de automaat mee te overrulen hebben ervoor gezorgd dat ik tijdens de testdagen regelmatig naar mijn voorligger heb geknipperd of getoeterd in plaats van terug te schakelen."

"Als proof of concept kan deze Hybrid zeker tellen, maar er kan duidelijk nog wat aan bijgeschaafd worden."

Samestelling: Tom Vander Sande - Fotos: Thomas De Boever

Kawasaki Z 7 Hybrid
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 451 cc
Rijklaar gewicht: 225kg
Vanaf: € 13.195,00
Geschreven op 13 juni 2024
© Motoren & Toerisme