Maak kennis met TVS Motor Company, de reus achter Norton Motorcycles

TVS Motor Company kocht in 2020 het failliete Norton Motorcycles en stoomde het merk de voorbije jaren klaar voor een tweede leven. Onze reporter Alan Cathcart interviewde bestuurder Sudarshan Venu over de toekomst van het historische Britse merk. Maar eerst ... wat weten we over deze Indische fabrikant? 

TVS Motor Company is de op twee na grootste motorfietsfabrikant uit India, na Hero en Bajaj. Het hoofdkantoor is gevestigd in Chennai (Madras) en de productie vindt plaats in Hosur, 40 km ten zuiden van Bengaluru (Bangalore). Het is een nogal ongebruikelijk bedrijf met een heel eigen benadering op vlak van grootschalige motorproductie. Een hedendaags milieubewustzijn gaat er hand in hand met de ontwikkeling van een brede waaier aan innovatieve modellen.

De groep heeft een rood paard in z’n logo, maar dan wel een galopperend paard, niet de stijgerende ‘cavallino’ van Ferrari.

TVS werd in 1911 opgericht door T.V. Sundram, een vroege industrieel en autopionier in India die mee de fundamenten legde voor de toekomstige wegvervoersindustrie van het land, door de eerste busdienst in zijn regio te starten. De TVS Group die hij op die manier oprichtte, breidde zich later uit naar de auto-industrie, logistiek en financiële diensten. De groep heeft een rood paard in z’n logo, maar dan wel een galopperend paard, niet de stijgerende ‘cavallino’ van Ferrari. In 1961 begon TVS met het maken van auto-onderdelen en in 1979 opende de fabriek in Hosur de productie van de eerste tweezits bromfiets van India. Die TVS 50 met tweetaktmotor boekte al snel een recordverkoop van 3.000 motoren per maand.

TVS in cijfers

  • TVS bouwde in 2023 maar liefst 3.039.436 motoren voor de thuismarkt, en 812.490 motoren voor export.
  • TVS exporteert naar meer dan 9.000 verdelers in 80 verschillende landen.
  • TVS draaide in 2023 een omzet van 4,1 miljard USD. (Een groei van 24% tegenover 2022.)
  • De hoofdfabriek van TVS staat in Hosur, India. Met dochterfabrieken in Mysore (India), Nalagarh (India) en Karawang (Indonesië).

Europese standaarden

Dit succes zette TVS ertoe aan om in 1982 een joint venture met Suzuki op te richten, om een reeks van tweewielers met een grotere capaciteit te ontwikkelen. Dit samenwerkingsmodel werd in ’84 gekopieerd door Hero, die de handen in elkaar sloegen met Honda. De alliantie met Suzuki duurde tot 2001, waarna het bedrijf zijn eigen TVS Engineering R&D afdeling oprichtte in Hosur. Daar werken momenteel meer dan 1.000 ingenieurs - allemaal motorrijders - onder leiding van de in Duitsland geboren CTO Bernhardt Heiming. Dit leidde in april 2013 tot een overeenkomst met BMW Motorrad, die TVS een serie eencilindermodellen met kleine cilinderinhoud lieten ontwikkelen in Hosur. Modellen bestemd voor de wereldwijde verkoopt, onder het BMW-label.  In 2016 werd de G310R onthuld, twee jaar later gevolgd door de G310GS.

In 2013 sloeg TVS de handen in elkaar met BMW. 3 jaar later zagen we de G310R verschijnen.

“Onze samenwerking met TVS is een zeer belangrijk onderdeel geweest van ons succesverhaal,” verklaarde BMW Motorrad CEO Markus Schramm afgelopen oktober bij de onthulling van de nieuwe BMW CE 02, een elektrische scooter die deels door TVS is gemaakt en ontwikkeld in Hosur. “Sinds 2017 hebben  we meer dan 140.000 exemplaren van de G310R en de GS verkocht. Vanuit ons perspectief is dat een zeer sterk wereldwijd succes. De G310-modellen behoren altijd tot de top vijf bestsellers in onze verkooptabel en we breiden onze samenwerking met TVS uit met nieuwe technologieën, waaronder elektrische. Ze staan op een heel hoog niveau wat betreft productiekwaliteit en technische mogelijkheden. Ze zeggen dat TVS staat voor 'vertrouwen, waarde en service' en naar mijn mening is dat een terechte claim. Het is een familiebedrijf van de derde generatie en de eigenaars werken elke dag in het bedrijf. Ik ben erg tevreden over de manier waarop ze de Europese normen voor hun productieproces hebben overgenomen.”

De BMW CE 02 wordt in India gebouwd.

Elektrificatie

Voor het debuut van de CE 02 speelde TVS al een belangrijke rol in de EV-sector.  Met de elektrische iQube scooter, die z’n debuut maakte in 2020, leidde TVS de elektrische thuismarkt in India en vestigde ze zich als een toonaangevende EV-fabrikant. Sindsdien zijn er meer dan 250.000 exemplaren van dit model verkocht, met een geclaimde actieradius van 150 km en een topsnelheid van 100 km/u in de opgewaardeerde 1QubeS-vorm. TVS geeft drie jaar of 50.000 km garantie op de drie ingebouwde lithiumbatterijen die naar eigen zeggen in vier uur kunnen worden opgeladen van 5% tot 95%. TVS is inmiddels toegetreden tot de markt voor premium elektrische scooters met de gloednieuwe TVS X, een zogenaamd “lean, mean en clean” model met een geclaimde topsnelheid van 105 km/u, een acceleratie van 0-40 km/u in 2,6 seconden, en een geclaimde actieradius van 140 km. Het is de bedoeling dat de X binnenkort ook in Europa te koop is.

De TVS X, een elektrische scooter.

Aan de helm van het bedrijf vind je Prof. Sir Ralf Speth (68), een Duitse industrieel en voormalig CEO van Land Rover, en Sudarshan Venu, de 35-jarige zoon van Speth’s voorganger. Het bestuur van TVS Motor Company blijft zich richten op het aanbieden van producten van hoge kwaliteit tegen betaalbare prijzen, met de nadruk op innovatie en klanttevredenheid. TVS Motor Company staat dan ook al vier jaar op rij op de eerste plaats van Indiase fabrikanten in het J.D. Power Customer Satisfaction Survey.

Hernieuwbare energie

De groene belofte van TVS stopt niet bij de productie van EV’s. 36% van de oppervlakte van de fabriek in Hosur bestaat uit een bos met duizenden bomen, een vogelreservaat, een vlindertuin, een botanisch park en 18 vijvers. Op 21,8 hectare vind je er 442 plantensoorten en 292 verschillende dieren, waaronder een aantal bedreigde soorten, en meer dan 110 verschillende soorten vlinders. In de afgelopen 22 jaar is het reservaat ook uitgegroeid tot een van de grootste broedkolonies voor de prachtige Indische nimmerzat, en dit terwijl er een constante stroom aan TVS tweewielers uit de vier nabijgelegen fabrieken rolt. Daarnaast is een door TVS gesponsorde stichting betrokken bij diverse natuurbeschermingsinitiatieven, waaronder anti-stroperijstrategieën in zes tijgerreservaten in de thuislanden Tamil Nadu en Karnataka. De inspanningen van TVS Motor Company voor het behoud van water en biodiversiteit hebben er ook toe geleid dat 85% van het water dat in het productieproces wordt gebruikt, wordt gerecycled, terwijl TVS Motor Company beweert dat 92% van de stroom die momenteel wordt gebruikt om de fabrieken in Hosur te laten draaien, afkomstig is van hernieuwbare bronnen zoals zonne-energie, waterkracht of windenergie. Dat terwijl TVS in 2012 nog 100% afhankelijk was van fossiele brandstoffen.

De fabriek in Hosur ligt werkelijk midden in het groen.

Eigen opleidingen

TVS Motor Co. heeft op dit moment 5.161 mensen in dienst, waarvan 13,2% vrouwen, die hetzelfde verdienen als hun mannelijke collega's. Er worden ongeveer 5.000 motoren per dag geproduceerd. Het uitgebreide gebruik van QR-codes en robotassemblage vergemakkelijkt de serieproductie van voortdurend veranderende specificaties, maar alle motorblokken, ongeacht de capaciteit, worden met de hand geassembleerd (met enige robotassistentie) en vervolgens onderworpen aan een testcyclus van vijf minuten, voordat ze worden doorgegeven naar de assemblagelijn. Elke 26 seconden rolt er een motorblok van de band.

Met kwaliteit als uitgangspunt richtte de familie Venu in 2010 het TVS Institute of Quality and Leadership op, een universiteit die zich richt op de bijscholing van werknemers op het eigen landgoed van 30 hectare met meer dan 1000 bomen. De universiteit biedt plaats aan 3000 studenten per jaar die gratis een van de 150 verschillende cursussen volgen, en werd in 2023 door de federale overheid uitgeroepen tot beste bedrijfsuniversiteit van India. Een spin-off hiervan is de oprichting van TVS Technical Training Colleges in 21 verschillende steden in India, waar elk jaar tot 9.500 medewerkers van TVS-dealers technische trainingen volgen. “Dit is vooral waardevol voor het opleiden van mensen die tot nu toe alleen aan ICE-voertuigen hebben gewerkt, om te leren hoe ze die kennis kunnen aanpassen aan onze nieuwe generatie EV-producten”, zegt Baskaran Jayaraman, Senior VP of Manufacturing van TVS.

Dit is inderdaad een motorfietsbedrijf zoals geen ander en het zal heel interessant zijn om te zien hoe ze Norton Motorcycles leiden, wanneer de serieproductie begin 2025 van start gaat in de nieuwe fabriek in Birmingham.

Sudarshan Venu, bestuurder van TVS en het brein achter de overname van Norton.

Tekst: Alan Cathcart

Foto’s: TVS Motor Co.

Geschreven op 29 augustus 2024
© Motoren & Toerisme