In een perscommuniqué heeft de Féderation International de Motocyclisme (FIM) het toekomstige technisch reglement voor de MotoGP in grote lijnen uitgelegd. Vanaf 2027 breekt er in de MotoGP een nieuw tijdperk aan, want de huidige technische reglementering gaat op de schop.
Kleinere motoren
De minst zichtbare, maar wellicht belangrijkste wijziging in het nieuwe technische reglement van de MotoGP komt er op mechanisch vlak. Vanaf 2027 mag de cilinderinhoud van een MotoGP-machine nog maximaal 850cc bedragen. Nu ligt die limiet nog op 1000cc. Ook de maximale boring van de cilinders word beperkt: van 81mm naar 75mm. Verder staat het technisch reglement alleen open voor viertaktmotoren met 4 cilinders.
Beperkt aantal motorblokken
Per seizoen krijgt elke permanente MotoGP-rijder de beschikking over zes motorblokken. Daarmee moeten ze tot 20 races zien af te werken. Staan er meer dan 20 races op de kalender, dan komt er in dat geval nog één blok extra bij.