In de fotogenieke polderregio rond Doel verzamelen we in een gezellig cafétje om kennis te maken met de nieuwigheden van Sym. Tot onzer beschikking staat de nieuwe Joymax-Z reeks, de opgefriste Cruisym modellen, de nieuwe HD-300 en de opvolger van de Wolf met de benaming NH. Een hele hap, maar we krijgen een volledige dag om de modellen aan de tand te voelen.
Joymax-Z
We trappen af met de belangrijkste nieuwigheid, de Joymax-Z reeks. Deze wordt net onder de Cruisym gepositioneerd en is beschikbaar in een 125cc versie (3.899 euro) met 14pk en een 300cc versie (4.899) met 27pk, die exact duizend euro duurder is. Beide versies zijn verkrijgbaar in wit, mat grijs, mat zwart en blauw. De eerste indruk is positief. De zithouding is ruim en comfortabel en de afwerking is degelijk. Ik pruts even met het complex multifunctioneel sleutelgat maar uiteindelijk slaag ik er toch in om de code te kraken. De motor aanzetten, tankdop openen, zadel openen en het stuurslot zitten allemaal verwerkt in dit ene systeem. In het begin verwarrend maar het went snel. Als ik het zadel dan toch open krijg, werp ik een blik in het ruime vak, hiermee kan je zeker boodschappen doen en er passen zonder probleem twee helmen in. Het zadel blijft dankzij een gasveer openstaan, maar dat voelt eerder wankel aan. Onder het stuur heb je nog een extra opbergvak met een USB-lader, dit is trouwens standaard op alle modellen die we vandaag gaan testen. Meerdere kunststof onderdelen zijn in de mal afgedrukt met een mat carbon patroon. Normaal zou ik dit eerder fout vinden, maar hier is het subtiel en ziet er zelfs goed uit.
Voor een eerlijke vergelijking begin ik bij de 125cc, ik vuur de eencilinder op gang en we vertrekken voor een eerste ronde. Niet veel later wissel ik met een collega voor de 300cc. Het besluit is eenvoudig. Beide zijn no-nonses scooters die comfortabel rijden. In de stad kan je perfect uit de voeten met de 125cc, maar als je vaak buiten de stadsmuren begeeft zou ik altijd de 300cc aanraden. Logischerwijs heeft deze veel meer pit en dit heb je nodig op de autostrade of N-wegen. Het windscherm is aanpasbaar in hoogte, maar hiervoor heb je gereedschap nodig. De tellers zijn duidelijk afleesbaar en zien er goed uit. Doorheen het toerengebied en op elke snelheid zijn beide scooters gevrijwaard van trillingen. Achteraan zijn twee stevige handgrepen en voetsteuntjes om een extra passagier probleemloos mee op stap te nemen, ook het zadel is hier ruim genoeg voor.
De scooters van Sym worden in Taiwan geproduceerd en ze profileren zich graag in de markt als de ideale combinatie tussen prijs en kwaliteit. Als ik kijk naar zijn concurrenten denk ik aan de Kawasaki J300 (5.299 euro) en de Yamaha XMAX 300 (5.899 euro), respectievelijk 400 euro en 1.000 euro duurder. Daarmee is de Joymax-Z 300 (4.899 euro) inderdaad goedkoper maar het verschil is niet gigantisch. De Kawa scoort hier ook erg sterk. Indrukwekkend is wel dat je bij elk Sym model vanaf 125cc een garantie krijgt van vijf jaar of 100.000 kilometer.