MotoGP Portugal: Bagnaia bevestigt status van wereldkampioen

Voor het eerst sinds 2006 ging het wereldkampioenschap MotoGP nog eens op Europese bodem van start. Toen was het in Jerez de la Frontera te doen. Afgelopen weekend was het de beurt aan het circuit van Portimao, in de Portugese Algarve, om de première te hebben. En wat voor een première was het… Niet alleen kregen de toeschouwers ter plaatse en TV-kijkers wereldwijd de eerste GP van een nieuw seizoen voorgeschoteld, een wedstrijd waar altijd reikhalzend naar uitgekeken wordt, maar ook nog eens de wereldprimeur van de eerste sprint in de MotoGP-klasse.

Crash Pol Espargaro

De hoogspanning die een heel weekend in de lucht leek te hangen in de Algarve had ook z’n keerzijde. Zo kwam Pol Espargaro reeds op vrijdagnamiddag in de 2e vrije training zwaar ten val. De Spanjaard liep daarbij ernstige verwondingen op. Naast een gekneusde long en een kaaksbeenbreuk brak de GASGAS Tech3-rijder ook een ruggenwervel in de val.

Pol Espargaro zal zo'n 2 maanden out zijn. Foto: GASGAS Press/Polarity Photo

Na enige bange uren, kwam er tegen vrijdagavond groen licht uit het ziekenhuis van Faro. Espargaro zal echter niet onmiddellijk terug in actie kunnen treden. Er wordt nu al gesproken over een wederoptreden in de Italiaanse GP die eind mei op Mugello wordt verreden.

Pole-positie voor Marc Marquez

Pole-positie en een nieuw Tissot uurwerk voor Marc Marquez. Foto: HRC

Een beetje tegen de verwachtingen in, en al dan niet voorzien van een Kalex-chassis (al zullen we dat wellicht nooit weten), slaagde Marc Marquez er tijdens de zaterdagse kwalificatie in om de pole-positie te pakken. De Repsol Honda-rijder had dus een uitstekende uitgangspositie voor de sprint die later op de middag verreden zou worden. Bagnaia en Martin completeerden de voorste startrij.

Sprint: Bagnaia drukt z’n stempel

De Sprint-race was alles waar de fans op gehoopt hadden en misschien nog veel meer. De openingsfase was behoorlijk hectisch met ondermeer een aanrijding tussen Luca Marini (Mooney VR46 Ducati) en Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team), waarbij de Ducati-fabrieksrijder een schouderblad zou breken. Vooraan waren het vooral de Ducati’s die het tempo dicteerden al slaagde Jack Miller er ook in om even de leiding in de 12 ronden tellende Sprint-race over te nemen. Maar Miller moest uiteindelijk toch de duimen leggen voor de snellere Bagnaia en Martin. Marc Marquez werd 3e.

Na afloop toonde Fabio Quartararo (de wereldkampioen van 2021) zich allesbehalve enthousiast over het nieuwe format. Hij vreesde dat er in de komende GP-weekends nog zware ongevallen zouden gebeuren tijdens de zaterdagse Sprints. De Monster Energy Yamaha-rijder bleef met een 10e plaats in de Sprint-race overigens met lege handen achter.

Race: Marquez zorgt (opnieuw) voor controverse maar Bagnaia zegeviert

Bagnaia en Martin nemen de leiding voor Marc Marquez. Foto: HRC

Met bijna dubbel zoveel brandstof (22 l tov 12 l) in de tank, vertrokken de MotoGP-rijders op zondagnamiddag voor de eigenlijke GP. Een GP waarin het tempo en de intensiteit meteen terug deden denken aan de Sprint-race. Pole-sitter Marquez had in de openingsfase van de eerste ronde al eens Jorge Martin aangetikt, maar kon niet vermijden dat hij bij het ingaan van de derde ronde in een remzone ‘local hero’ Miguel Oliveira aantikte.

Marquez heeft hier Miguel Oliveira (links op de grond in de blauwe overall) al pardoes onderuit geremd. Jorge Martin kan het tweetal nog net ontwijken. Foto: MotoGP.com/Dorna Sports
Marc Marquez zou bij de crash z'n rechterpols breken. Foto: HRC

De Portugees werd van z’n RNF Aprilia RS-GP geslingerd en bleef even roerloos liggen, maar uiteindelijk bleek het allemaal nog mee te vallen. Marquez, die zich na het incident uitgebreid excuseerde bij zowel Oliveira en diens team, als ten aanzien van de Portugese fans, brak in de crash z’n rechterhand.

Ondertussen hadden twee rijder zich van de meute kunnen afscheiden. Hun namen? Maverick Vinales en Pecco Bagnaia. Vinales wilde misschien wel, maar z’n Aprilia Racing RS-GP kon nooit de snelheid van de Ducati Lenovo Desmosedici GP23 van Bagnaia evenaren.

Het moment waarop Vinales, voorbij Miller, naar de tweede plaats oprukt. Mooney VR46-rijder Marco Bezecchi volgt als derde. Foto: Aprilia Racing

Marco Bezecchi, die op zaterdag al in de eerste ronde uit de Sprint was ‘gestapt’ legde beslag op een knappe 3e plaats. Achter Bezecchi vocht een groepje aangevoerd door Alex Marquez (Gresini Racing Ducati) en Red Bull KTM-rijders Brad Binder en Jack Miller om elke morzel gronds.

Het groepje bestaande uit Alex Marquez, Brad Binder, Jack Miller en Aleix Espargaro vocht op haren en snaren voor een dichte ereplaats. Foto: KTM Images/Polarity Photo

Zij konden echter niet vermijden dat Aleix Espargaro (Aprilia Racing), Johann Zarco (Prima Pramac Ducati) en Fabio Quartararo (Monster Energy Ducati) het gat dichten. In de eindfase bleek Zarco de scherpste en snelste, door op twee ronden tijd van de 7e naar de 4e plaats door te stoten.

Voormalig wereldkampioen Fabio Quartararo kon de schade maar matig beperken. Foto: Yamaha Racing

Ondertussen waren we onderweg ook al Di Ginnanantonio, Martin, Marini en Fernandez kwijtgeraakt door crashes.

 

Regerend wereldkampioen Pecco Bagnaia wist tijdens de eerste GP van 2023 de volle buit (12+25=37) te pakken! Foto: Ducati Media House
Ook bij Aprilia was het feest, met de tweede plaats van Vinales. Foto: Aprilia Racing

Bagnaia kan als absolute leider afreizen naar Argentinië waar over een week al de volgende GP wordt afgewerkt. Vinales en Bezecchi de respectievelijke nummers 2 en 3 mogen hopen op meer.  

 

Tekst: BJ

Foto's: Aprilia Racing, Ducati Media House, GASGAS Press, Honda Racing Corporation, KTM Images, Yamaha Racing

PDF's uitslagen: FIM/Dorna Sports

Geschreven op 27 maart 2023
© Motoren & Toerisme