MotoGP: Wie rijdt waar volgend jaar?

Even jaren zijn altijd spannend in de MotoGP. De meeste teams werken met rijderscontracten van 2 jaar. Aangezien er nogal wat contracten eind dit jaar verlopen, beloofde het seizoen 2018, ook naast het circuit interessant te worden. En dat werd het ook. Tot enkele jaren geleden stopte de transfercarrousel pas in september met draaien. Nu is het jaar niet eens halfweg, maar zijn de voornaamste zitjes voor seizoen 2019 reeds ingenomen. Tijd dus voor een overzichtje van wie op wat zal rijden volgend jaar. En we doen dat merk per merk in alfabetische volgorde.

Aprilia: Als we één ding geleerd hebben over Aprilia de afgelopen twee jaren is het wel dat de RS-GP Britse rijders niet ligt. Eind vorig seizoen nam het Aprilia Racing  Gresini-fabrieksteam al afscheid van Sam Lowes. Dit jaar bakte z’n vervanger Scott Redding er niets van. In de zes tot nu toe verreden GP’s wist Redding welgeteld 6 puntjes te sprokkelen. Dat was te weinig en daarom trok Aprilia Andrea Iannone aan.

MotoGP
Met Andrea Iannone zal Aprilia volgend jaar opnieuw over een Italiaanse sterrijder beschikken! Foto: Suzuki Racing

Iannone komt Aleix Espargaro vervoegen die ondanks magere resultaten wel mag blijven. De Italiaan krijgt meer dan waarschijnlijk de rol van eerste rijder toebedeeld. 

Ducati: Het Ducati Team, hét officiële Ducati-fabrieksteam, ontdeed zich van het contract met ‘dure vogel’ Jorge Lorenzo en ‘promoveerde’ Danilo Petrucci naar de status van fabriekstrijder. Daarnaast verlengde kopman Andrea Dovizioso z’n contract voor twee jaar.

MotoGP
Andrea Dovizioso liet zien tot wat hij en de Ducati Desmosedici in staat zijn. Ducati beloonde Dovizioso voor z'n harde werk met een contractverlenging en een loonsverhoging. Foto: Ducati Mediahouse

Petrucci’s plaats bij het Alma Pramac Ducati-team wordt door de Australiër Jack Miller ingenomen. Miller fungeert dit jaar nog als Petrucci’s ‘wingman’, maar wordt volgend jaar de kopman van het satelliet-team en krijgt de beschikking over een Desmosedici GP19-machine.

MotoGP
De immer spectaculaire Jack Miller krijgt volgend jaar de beschikking over een Ducati Desmosedici GP19-fabrieksmachine bij Alma Pramac Racing. Foto: Alma Pramac Racing

Tweede rijder in het Alma Pramac Racing-team wordt de jonge Italiaan Francesco ‘Peco’ Bagnaia. Bagnaia voert momenteel de WK-stand aan in de Moto2. Bovendien wordt de Italiaan, het eerste talent uit Valentino Rossi’s VR46 Academy, dat doorstoot naar de koningsklasse van de Motorsport.

MotoGP
Xavier Siméon heeft dankzij z'n tweejarig contract ook nog in 2019 werkzekerheid bij Reale Avintia Racing. Foto: Reale Avintia Racing.

Bij het Reale Avintia Ducati-team heeft onze landgenoot Xavier Siméon ook nog een contract voor 2019 op zak. Dat geeft de Brusselaar nog even ademruimte, na een slechte seizoensstart. Siméons teamgenoot, de Spanjaard Tito Rabat, lijkt vanwege z’n behoorlijke prestaties ook verzekerd van een verlengd verblijf bij het team uit Madrid.

Het Angel Nieto Team van Jorge ‘Aspar’ Martinez lijkt op weg om volgend jaar Ducati te verruilen voor Yamaha (meer bij Yamaha).

Honda: Bij het Repsol Honda-fabrieksteam moet Dani Pedrosa, na 13 seizoenen plaats maken voor Jorge Lorenzo. Tijdens z’n lange verblijf bij het Honda-fabrieksteam kon Pedrosa zich echter nooit in de strijd om de wereldtitel mengen. De terugkeer van z’n ex-manager Alberto Puig, als teammanager van het Repsol Honda-team zou het einde van Pedrosa’s carrière in het team betekenen. Jorge Lorenzo heeft voor twee seizoenen bij Repsol Honda getekend.

MotoGP
Jorge Lorenzo verkast van Ducati naar Repsol Honda en tekent zo voor dé transfer van het jaar! Foto: Ducati Mediahouse

Benieuwd, hoe kopman Marc Marquez daar volgend jaar op zal reageren. Bovendien is het verre van zeker of Lorenzo zich aan, de toch wel aparte, motorkarakteristiek van de Honda V4-krachtbron zal weten aan te passen.

MotoGP
Cal Crutchlow blijft ook in 2019 op post bij LCR Honda. Omtrent de toekomst van teamgenoot Takaaki Nakagami is er echter nog geen uitsluitsel. Foto: Honda News

Die andere Honda-rijder, die dit jaar een GP wist te winnen, Cal Crutchlow dus, heeft nog een contract voor volgend jaar en blijft HRC-rijder binnen het LCR Honda-team van Lucio Cecchinello. Wellicht zal ook het contract van Crutchlows teamgenoot, Takaaki Nakagami, verlengd worden.

MotoGP
Als het E.G. 0,0 Marc VDS-team volgend jaar ook op de MotoGP-grid verschijnt is de kans groot dat één van de Honda's door deze Alex Marquez bemand zal worden. Foto: Marc VDS Racing

Bij het Belgische E.G. 0,0 Marc VDS-team liggen de kaarten echter moeilijker. Teameigenaar graaf Marc van der Straeten en voormalig manager Michael Bartholemy hebben het weer met elkaar bijgelegd na enkele weken van juridische strijd.  Voor de Europese toernee begon klonk het nog dat het team uit Gosselies met Suzuki of Yamaha in zee zou gaan. Maar die kans lijkt nu kleiner geworden. Van de twee rookies, Franco Morbidelli en Thomas Lüthi, die dit jaar voor het team uitkomen, lijkt alleen de toekomst van de Italiaan verzekerd. Morbidelli scoorde in vijf van de zes tot nog toe verreden GP’s punten, iets waar Lüthi nog niet in slaagde. Emilio Alzamora, die voorlopig het team leidt bij gebrek aan vast teammanager, wil maar al te graag Alex Marquez naast Morbidelli hebben volgend jaar. Niet verwonderlijk want Alzamora is niet alleen de persoonlijke manager van Alex, maar ook van diens broer, Marc Marquez. En daarmee lijkt de kans dat het Marc VDS-team ook in 2019 op Honda’s zal uitkomen, behoorlijk groot.

KTM: KTM pakte reeds in april met de transfer van smaakmaker Johann Zarco uit. De Fransman zal in het Red Bull KTM-fabrieksteam naast huidig rijder Pol Espargaro uitkomen. Tegelijkertijd stapt het Tech3-team van Hervé Poncharal, waaruit KTM Zarco ‘wegplukte’, ook over van Yamaha naar KTM.

MotoGP
In 2019 zal er nog meer oranje te zien zijn in de MotoGP en dat zowel op als naast het circuit! Foto: KTM Images/Marco Campelli

De Maleisiër Hafizh Syahrin blijft het Tech3-team trouw in 2019 en krijgt er het gezelschap van de Portugees Miguel Oliveira. Oliveira, die vorig jaar z’n opleiding als tandarts afrondde, wordt de eerste MotoGP-rijder die gedurende een hele GP-carrière op een KTM zat. Voor huidige Red Bull KTM-titularis Bradley Smith lijkt er geen plaats meer op de MotoGP-grid te zijn in 2019.

Suzuki: Ondanks de goede uitslagen – tweemaal derde en éénmaal vierde  - die Andrea Iannone dit jaar op de GSX-RR wist te behalen, bleek er geen plaats meer voor hem in het Suzuki Ecstar-fabrieksteam.

MotoGP
Alex Rins krijgt volgend jaar de rol van kopman bij het Suzuki Ecstar-team toebedeeld. Hij krijgt er het gezelschap van z'n landgenoot Joan Mir. Foto: Suzuki Racing

Suzuki ziet meer toekomst in jongere rijders en trok daarom naast de 22-jarige Alex Rins ook de 20-jarige Joan Mir aan. In z’n eerste Moto2-seizoen met het E.G. O,O Marc VDS-team, prijkt Mir na zes GP’s op een fraaie 5e plaats in de tussenstand.

Yamaha: Publiekslieveling Valentino Rossi verlengde reeds voor de start van het seizoen z’n contract bij het Movistar Yamaha-fabrieksteam. Dat maakt dat de Italiaan nog zeker tot en met 2020 in de MotoGP te zien zal zijn. Of hij er dan als 41-jarige nog één of meerdere seizoenen aanbreit is niet duidelijk.

MotoGP
Publiekslieveling Valentino Rossi begint volgend jaar als veertiger aan z'n 24e seizoen in de GP's! Foto: Yamaha Racing

Tegelijkertijd verlengde Yamaha ook al het  contract van Maverick Vinales. Yamaha zag in Vinales een wissel op de toekomst. De Spanjaard moet echter de oude meester voor zich dulden.

MotoGP
Zien we Dani Pedrosa volgend jaar in het Yamaha-blauw? Het wordt in ieder geval wennen nu de Spanjaard na 13 seizoenen het Repsol Honda-team verlaat Foto: Honda News

Ondertussen moet Yamaha ook het verlies van het Tech3-team zien op te vangen. Eén mogelijke piste daarvoor is die van een Petronas Yamaha-team dat gerund zal worden door de structuur van Jorge Martinez. Het lijkt ons sterk dat Martinez’ huidige rijders – Karel Abraham en Alvaro Bautista – in die toekomstplannen een rol zouden spelen. Een naam die wel méér en méér met het project verbonden wordt is die van Dani Pedrosa.

Geschreven op 12 juni 2018
© Motoren & Toerisme