Bron: persbericht FEBIAC
Foto’s: BMW Group Press, Zero Motorcycles
Vanaf 1 januari 2020 aanstaande moeten nieuwe gemotoriseerde tweewielers voldoen aan de Euro 5-norm. Die norm houdt in dat de emissiewaarden van die voertuigen zowat een derde lager moeten liggen dan die waarop de Euro 4-norm nog van toepassing is. Met die nieuwe norm volgen de motoren en scooters de Europese eisen die nu al voor auto’s gelden. Die normen zijn ook bepalend voor het al dan niet ongehinderd mogen rijden binnen lage emissiezones. Voor FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie) is die aanpassing een logische zaak. “De lage emissiezones zullen niet verdwijnen,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC.
Alle inspanningen helpen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar het aandeel van motoren en scooters in de uitstoot is klein. Op een voertuigpark van ruim 7 miljoen eenheden, nemen motoren en scooters met hun 490.000 stuks slechts 7% in. Het aantal personenwagens komt op 5,9 miljoen en het aantal vrachtwagens en trekkers op bijna 950.000. Bovendien ligt het gemiddeld aantal gereden kilometers op jaarbasis bij motoren en scooters een stuk lager dan bij personenauto’s: zo’n 2.000 à 4.000 tegen meer dan 14.000. Stijn Vancuyck wijst ook op het feit dat er bij motoren en scooters minder sprake is van uitstootverhogend start-stopverkeer in files (de gemotoriseerde tweewielers mogen immers tussen de rijen auto’s doorrijden als de snelheid van het verkeer minder dan 50 kilometer per uur bedraagt) en van ‘zoekverkeer’ in de bebouwde kom om een parkeerplaats te vinden.
Gevolgen
Wat zijn de gevolgen van het invoeren van Euro 5 voor gemotoriseerde tweewielers? Euro 5 vereist technische aanpassingen aan verbrandingsmotoren. Met de eerdere normeringen zijn er al grote stappen gezet om de emissiewaarden te verlagen, onder meer door het overstappen van klassieke carburatoren naar injectie-inlaatsystemen en door het toepassen van katalysatoren. De uitdaging daarbij was toen vooral het miniaturiseren van die systemen. Op een motor of scooter is er immers minder ruimte om die te monteren en ook zijn de cilinderinhouden doorgaans lager dan die van auto’s. De fabrikanten hebben daarbij kunnen profiteren van de ontwikkeling in de autosector waar kleinere wagens ook van katalysatoren voorzien dienden te worden. Euro 5 vraagt een verdere technische aanpassing. De producenten zoeken die onder meer in turbotechnologie en in variabele kleptiming. Die moeten het verbruik - en dus ook de uitstoot - verminderen. Dat is technisch mogelijk, maar het maakt de techniek van een motor of scooter ingewikkelder en duurder.