Als er een tweewielige tegenhanger voor de legendarische Chevrolet Corvette bestaat, dan is het deze EBR 1190 RX wel. Deze dikke V-twin sportmachine met 185 pk is wellicht de ultieme (brandstof-aangedreven) motorfiets, die geestelijke vader Erik Buell ooit creëerde. Bovendien is het ook de laatste van een lange reeks sportieve V-twins die Buell bedacht en die midden jaren '80 begon met de RR 1000 Battletwin. De ingenieur uit Pennsylvania is een briljant techneut maar bleek, zoals zo vaak het geval is, minder beslagen als ‘businessman’. Nadat Harley-Davidson het boetiekmerk ‘Buell’ tijdens de financiële crisis van 2009 gedumpt had, legde Buell, die niet eens z’n eigen achternaam meer als merknaam mocht voeren, al z’n eieren in de mand van het Indiase Hero. De kleine motorfabriek in Wisconsin was dan al herdoopt in EBR (Erik Buell Racing). Even koesterden EBR en Hero grootse plannen in het WK Superbike maar daar bleek de 1190 RX gewoonweg niet competitief genoeg te zijn. Ook het partnerschap met de Indiase motorreus kende geen happy end. Helemaal dood zijn Buells creaties niet, want de EBR SX (naked) en RX (superbike) worden nog met mondjesmaat gebouwd. Erik Buell zelf heeft zich nu op elektrisch aangedreven tweewielers gestort en is één van de bezielers van de Amerikaanse start-up Fuell.