Volgens cijfers van FEBIAC is de markt in de periode tussen januari en september met 21.695 nieuwe inschrijvingen 10,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Een groot deel is hiervan is te wijten aan de populariteit van de elektrische fiets in de bromfietscategorie, die groeit met 18 procent.
Er moet wel een kleine kanttekening gemaakt worden bij dit positieve nieuws. 2017 was uitzonderlijk omdat dan de Euro 4 norm werd ingevoerd voor motoren, hierdoor zijn veel inschrijvingen verplaatst naar 2016. Om een goede vergelijking te maken moeten we daarom kijken naar 2015, dan spreken we van een stijging van zes procent.
De groei is vooral toe te schrijven aan de twee uiterste van het spectrum (125cc plus 11,9 % en 251cc-500cc plus 27,3 %). De lichte klasse veert sterk op omdat de motorconstructeurs zich hebben aangepast aan het nieuw rijbewijssysteem en goed beseffen dat dit een belangrijke markt is om aanwezig te zijn, hierdoor is er een uitgebreid aanbod. In het hoge segment boven de 1.000cc is er eveneens een overvloed aan keuzes waardoor ook deze tak van de motormarkt een plus optekent van 11 procent.
Niet geheel verassend is de wijziging op de bromfietsenmarkt, de elektrische fiets neemt hier een groot deel voor zijn rekening en maakt de klassieke bromfiets stilaan irrelevant, zeker in de categorie tot 25 km/u.
De drie best verkopende motormerken in België zijn Yamaha op plaats één gevolgd door BMW en Honda. Procentueel stijgt KTM het meeste met 22,2 % ten opzichte van vorige jaar en staat daarmee op de zevende plaats.