Zelfs zonder traditioneel Salon, en dat voor het tweede jaar op rij, is de Belgische motormarkt sterk aan het jaar begonnen. In de eerste maand van 2022 werden er in totaal 1.505 nieuwe inschrijvingen van motorfietsen, quads en trikes geregistreerd. Dat is een toename van maar liefst 40,39% in vergelijking met januari 2021.
BMW bleef marktleider met 249 ingeschreven eenheden, daarna volgen Honda (231 eenh.). Het verschil tussen het leidersduo en de ‘achtervolgers’ is echter aanzienlijk. Zo liet Yamaha 134 inschrijvingen optekenen in januari.
Pos. | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | BMW | 249 | 16,54% |
2. | Honda | 231 | 15,35% |
3. | Yamaha | 134 | 8,90% |
4. | Kawasaki | 103 | 6,84% |
5. | KTM | 89 | 5,91% |
6. | Harley-Davidson | 87 | 5,78% |
7. | Piaggio | 78 | 5,18% |
8. | Triumph | 57 | 3,79% |
9. | Ducati | 54 | 3,59% |
10. | CF Moto | 48 | 3,19% |
Buiten de top-10 valt de sterke stijging van Moto Guzzi op. Er werden 16 nieuwe Guzzi’s ingeschreven in januari, wat neerkomt op een stijging van 128,57% in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Opvallend is ook het feit dat Suzuki nu zelfs, zij het nipt, uit de top-15 der inschrijvingen is getuimeld.
Hoe dan ook, de start van 2022 is in ieder geval hoopgevend voor nagenoeg de hele sector.
Tekst: BJ
Introfoto: BMW, Honda, Yamaha, Kawasaki, KTM - Plan C graphics
Cijfers: FEBIAC