Motorsport LIVE: 27-29 augustus 2021

Onzekere tijden voor de Britse GP

Het zit de British Motorcycle Grand Prix de laatste jaren écht niet mee. In 2018 konden de vrije trainingen en kwalificaties weliswaar nog wel plaats vinden, al gebeurde dat in de gietende regen. De crashes tijdens de kwalificatie op zaterdagnamiddag – met Tito Rabat als grootste slachtoffer – waren toen al een veeg teken aan de wand. En op zondag bleek de nochtans nieuwe asfaltlaag niet bestand tegen de regen. Talloze proefrondjes van veiligheidsverantwoordelijken Loris Capirossi en Franco Uncini in de BMW M5 Safety Car en druk overleg met de wedstrijddirectie ten spijt kon er op die vermaledijde zondag geen enkele race plaats vinden.

Een beeld uit de Britse GP van 2018. Wachten op een race waarvoor het startlicht nooit op groen zou springen. Foto: Suzuki Racing

Vorig jaar werd de Britse ronde van het Wereldkampioenschap helemaal geannuleerd vanwege… Enfin, je kent het antwoord zelf al. En ook dit jaar zag het er even slecht uit. Afgezien van de coronaperikelen is reizen naar Groot-Brittannië er niet makkelijker op geworden. Een effect van de Brexit is dat alles wat in Groot-Brittannië binnenkomt – en dat zijn dus al teamtrucks en trucks van Dorna – en hun inhoud ingeklaard moeten worden aan de grens. Uit echo’s van MXGP-teams die in juni naar hun Britse GP in Matterley Basin reisden begrijpen we dat de zogenaamde ‘douaneformaliteiten’ allesbehalve ‘slechts’ formaliteiten zijn.

Vinales op pole voor de Dutch TT. Eind juni leek het alsof het tussen Maverick Vinales en Yamaha nog koek en ei was.

Stoelendans bij Yamaha

De voorbije weken rommelde het flink bij Yamaha. Franco Morbidelli is nog steeds herstellende van z’n knieblessure. Een blessure die hij notabene tijdens een fysieke training – en dus niet op het circuit – opliep. Voor de Dutch TT in Assen werd de Braziliaanse-Italiaan in het Petronas SRT Yamaha-team vervangen door World Superbike-rijder Garrett Gerloff. Gerloff, die ook vorig jaar al eens ‘half’ (alleen de trainingen op vrijdag) had mogen invallen voor de Covid-besmette Valentino Rossi, moest er in Assen zonder ‘kilometrage’ op de M1 tegenaan. Een 17e plaats in de eigenlijke Dutch TT bleek het hoogst haalbare voor de Texaan. Yamaha had het na afloop in een persbericht nog wel over een ‘positive debut MotoGP race’ voor Gerloff, maar besloot om toch maar op zoek te gaan naar een consistentere vervanger  voor Morbidelli. Voor de twee ronden op de Red Bull Ring (GP van Stiermarken en GP van Oostenrijk) was dat Cal Crutchlow.

Cal Crutchlow werd ondanks matige resultaten in het Oostenrijkse tweeluik toch van het Petronas SRT-satellietteam naar het Monster Energy Yamaha-fabrieksteam 'gepromoveerd'. Althans, voor de Britse GP.

Ondertussen had Yamaha eind juni al een persbericht uitgestuurd waarin het afscheid van Maverick Vinales werd aangekondigd. De Spanjaard zou nog wel het seizoen vervolmaken bij het Monster Energy Yamaha-fabrieksteam maar in november zouden de wegen van beide partijen definitief scheiden. Zo ver kwam het zelfs niet. In de herstarte – na de crash waarbij wild-cardrijder Dani Pedrosa en Lorenzo Savadori betrokken waren – GP van Stiermarken gaf Vinales vroegtijdig op. De Spanjaard gaf als reden daarvoor aan dat z’n Monster Energy Yamaha M1 onhandelbaar was. Nochtans was Vinales in de oorspronkelijke race wel goed van start gegaan. In de aanloop naar de GP van het weekend daarop – die van Oostenrijk dus – schorste Yamaha Vinales. Het klonk alsof de Spanjaard z’n MotoGP-machine zou hebben gesaboteerd om een goed resultaat onmogelijk te maken. Of dat werkelijk ook het geval was, kunnen én durven we niet zeggen. Maar hoe dan ook, het hele voorval had verregaande consequenties. Het kwam voortijdig tot een split tussen Yamaha en Vinales en de plaats van die laatste wordt nu ingenomen door Cal Crutchlow. Al bleek uit Crutchlows twee 17e plaatsen op de Red Bull Ring dat de Brit competitieritme mist.

Jake Dixon maakt tijdens z'n thuis-GP z'n MotoGP-debuut. Maar heeft hij ook een langetermijntoekomst in de koningsklasse, en de GP's tout court?

Voor de Britse fans is er nog meer goed nieuws: Petronas Moto2-rijder Jake Dixon krijgt op Silverstone zijn grote kans (nou ja…) in de MotoGP-klasse en dat naast Valentino Rossi! Rossi kondigde in de aanloop naar de GP van Stiermarken al z’n afscheid als actief MotoGP-rijder aan. Een afscheid dat er weliswaar zat aan te komen, maar toch..  Voeg daarbij nog eens het feit dat de nu geblesseerde  Franco Morbidelli aan het eind van dit seizoen (terecht) ‘gepromoveerd’ wordt naar het Monster Energy Yamaha-fabrieksteam en het vertrek van Petronas als hoofdsponsor en je weet dat het Sepang Racing Team zware tijden wachten. Voorlopig dus geen rijders, noch hoofdsponsor voor SRT en dus rijst de vraag of we volgend jaar twee dan wel vier Yamaha’s op de MotoGP-grid mogen we verwachten. Stay Tuned.

Voor Rossi betekent de race op Silverstone het afscheid van z'n vele Britse fans. Als motorracer dan want de kans is groot dat ze hem de komende jaren in een Ferrari Hypercar in het FIA WEC kunnen terugzien.

Quartararo in zetel

Iemand die volledig van dramatiek gespeend bleef is WK-leider Fabio Quartararo. Alle opheft rond z’n (nu voormalige) teamgenoot en de personeelswissel gleed zo van hem af. De Fransman trekt naar Silverstone met een riante voorsprong van 47 punten op zowel Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo) als Joan Mir (Suzuki Ecstar). De regerende wereldkampioen lijkt na een aarzelende seizoensstart dus opnieuw onder stoom te komen.

Fabio Quartararo komt als afgetekend WK-leider naar Silverstone.

Eurosport1 brengt op zondag zowel de warm-up-sessies als de races voor de Britse GP LIVE. Op vrijdag en zaterdag moeten de lineaire (TV-)kijkers het echter stellen met alleen de voormiddagsessies (VT1 en 3). De 2e vrije trainingen op vrijdagnamiddag en de kwalificaties op zaterdagnamiddag zullen wel op de Eurosportplayer te zien zijn.

Motorsport LIVE: 27-29 augustus

Vrijdag 27 augustus

MotoGP – GP van Groot-Brittannië

09:55-10:45                Moto3 1e vrije training – LIVE op Eurosport1

10:45-11:45                MotoGP 1e vrije training – LIVE op Eurosport1

11:45-12:40                Moto2 1e vrije training – LIVE op Eurosport1

 

Zaterdag 28 augustus

MotoGP – GP van Groot-Brittannië

09:55-10:45                Moto3 3e vrije training – LIVE op Eurosport1

10:45-11:45                MotoGP 3e vrije training – LIVE op Eurosport1

11:45-12:40                Moto2 3e vrije training – LIVE op Eurosport1

 

Zondag 29 augustus

MotoGP – GP van Groot-Brittannië

09:55-10:25                Moto3 warm-up – LIVE op Eurosport1

10:25-10:55                Moto2 warm-up – LIVE op Eurosport1

10:55-11:25                MotoGP warm-up – LIVE op Eurosport1

 

12:05-13:20                Moto3 race – LIVE op Eurosport1

13:20-15:00                Moto2 race – LIVE op Eurosport1

15:00-16:10                MotoGP race – LIVE op Eurosport1

 

 

Tekst: BJ

Foto’s: Suzuki Racing (introfoto), Yamaha Racing,

Geschreven op 25 augustus 2021
© Motoren & Toerisme