Vorige week kon je al kennismaken met de gloednieuwe CRF450L, Honda’s nieuwe en ‘grote’ dual-purpose machine. Vandaag kijken we even naar het offroad-gamma van ‘Big Red’. Dat offroad-gamma bestaat uit vier motorfietsen: twee pure crossmotoren en twee cross-countrymodellen.
Crossmotoren
Honda heeft slechts twee crossmotoren in z’n line-up: de CRF250R en de CRF450R. Ondanks veel geruchten, die elk voorjaar weer de kop lijken op te steken, is een terugkeer van tweetakmotoren uitgesloten. Honda produceerde in 2007 voor het laatst een 125 cc en 250 cc tweetakt crossmotor en daar zal het ook bij blijven.
Voor dit jaar kreeg de CRF250R, Honda’s crossmotor voor de kwartliter of MX2-klasse al een uitgebreide update. Toch vallen er ook voor modeljaar 2019 een aantal belangrijke wijzigingen op te tekenen. Zo werd het gasklephuis 2mm kleiner. Een ingreep waardoor volgens Honda het koppel in het middentoeren-gebied toeneemt. Verder nam Honda ook de in- en uitlaatkleppen van de CRF’s enige bovenliggende nokkenas onder handen. Ook op elektronisch gebied kreeg de machine een update met een op drie verschillende niveau’s instelbaar launch control-systeem. De voorrem heeft nu een nieuwe tweezuigerremklauw. Ook optisch wijzigt de CRF250R enigszins voor 2019, met een nieuwe zogenaamde Fat Bar van Renthal en zwarte velgen.
Bij de CRF450R werd de krachtbron onder handen genomen. De Honda-ingenieurs focusten daarbij op het in- en uitlaattraject die hertekend werden en de cilinderkop. Dat zou in een betere vermogensafgifte binnen het hele toerentallengebied moeten resulteren. Daarnaast claimt Honda dat het piekvermogen met 2,5 pk is toegenomen, terwijl de machine nu ook meer koppel heeft. Helaas weten we niet hoeveel koppel en vermogen het huidige model van de CRF450R produceert. Ook op de 450F werd het nieuwe door HRC ontwikkelde drietraps launch control-systeem geïnstalleerd. Daarnaast krijgt de machine ook een Renthal Fat Bar die op een nieuwe kroonplaat wordt gemonteerd en een nieuwe remklauw voor de voorrem. Als klap op de vuurpijl bedraagt het drooggewicht van het 2019-model 0,9 kg minder dan dat van z’n voorganger.
Cross-Country-modellen
De CRF450X verscheen in 2017 voor het eerst in de Honda line-up. De machine is nagenoeg identiek aan de CRF450R maar dan ontwikkeld voor het werk van langer adem. De CRF450RX krijgt dan ook zowat alle updates die de CRF450R voor 2019 kreeg. De verschillen zitten bij deze machine in het iets kleinere achterwiel van 18 duim (tegenover 19 duim bij de CRF450R) en de grotere tankinhoud van 8,5 liter (tegenover 6,3 l bij de CRF450R). De CRF450RX biedt dan ook een betere basis voor een strandracemachine dan de crossmotor.
Voor modeljaar 2019 lanceert Honda ook een RX-versie van de CRF250. Net als z’n grote broer is deze machine ook eerder op het langere werk gericht. Op mechanisch en elektronisch vlak is de CRF250RX dan ook gelijk aan de CRF250R. De verschillen zitten hem ook nu weer in de details met een grotere tank van 8,5 liter, een 18-duims achterwiel en een zachtere basisafstelling van de veringen. Beide RX-versies zijn ook van een zijstandaard voorzien.
De Honda CRF-RX’en zal je maar met mondjesmaat tegenkomen in de lage landen. Al is de machine misschien wel geschikt voor een kampioenschap zoals het BEX (Belgian Endurance-Cross). De machines vormen ook een uitstekende basis voor een straatlegale enduromachine, al komt daar wel een duur homologatieproces bij kijken. Wie toch een kant-en-klare Honda enduromachine wil kan daarom beter eens naar het gamma van de Italiaanse boetiekconstructeur Red Motor kijken.