Decennialang moest KTM de duimen leggen voor de concurrentie uit Japan. En dat zowel op crosscircuits overal ter wereld, als op de showroomvloer. Maar sinds de eeuwwisseling kwam daar stilaan verandering in. In het huidige decennium heeft de Oostenrijkse constructeur het laken volledig naar zich toe getrokken. Het domineert al jaren in het WK Motorcross met rijders als Jeffrey Herlings, Antonio Cairoli en Pauls Jonass. Bovendien is KTM tijdens de voorbije seizoenen ook in het Amerikaanse noppengebeuren doorgebroken, ondermeer met Supercross- en Motorcross-titels voor Ryan Dungey.
Ook wie naar een Belgische motorcrosswedstrijd gaat kijken, merkt dat het oranje van de KTM’s de overheersende kleur is achter het starthek. En dan hebben we het alleen nog maar over de klassen voor volwassenen gehad, want in de jeugdcross overheersen de Oostenrijkers helemaal. KTM heeft dan ook, samen met zustermerk Husqvarna, de meest complete line-up inzake crossmotoren.
In grote lijnen kan je het KTM-gamma in drie subgamma’s opdelen: de zogenaamde junior-crossmodellen, de tweetaktmachines en de viertaktmachines. In totaal behelst het gamma negen verschillende modellen, waarvan de hoofdmoot – zes stuks – uit tweetaktmachines bestaat.
Junior-modellen