Exact één week nadat Husqvarna en KTM hun crossmodellen voor 2020 op de wereld los lieten, doet Honda hetzelfde. Ook in 2020 zal Honda twee off-roadgamma’s hebben: enerzijds de CRF-R crossmodellen, anderszijds de CRF-RX cross-countrymachines.
CRF-R crossmodellen
Voor modeljaar 2020 concentreerden de Honda-ingenieurs zich op de kleinste van de twee crossmodellen, de CRF250R. De kwartliter kreeg grosso modo dezelfde updates als diegenen die de CRF450R voor dit jaar kreeg. Daarmee zit de CRF250R nu op een vergelijkbaar niveau als z’n grote broer.
Honda stelt dat het piekvermogen en het maximaal koppel van de CRF250R met respectievelijk 4% en 8% zijn toegenomen. Maar aangezien Honda de afgelopen jaren nooit cijfers aangaande vermogen en koppel vrijgaf, blijft het absoluut gissen naar de prestaties van de 2020 CRF250R. Wat Honda wel zegt is dat het piekvermogen aan 12.000 opm geproduceerd wordt, terwijl het maximale koppel al bij 10.000 opm geleverd wordt. Ook de vermogensafgifte in het lage en midden toerengebied werd verbeterd. Omdat te bewerkstelligen werden de cilinderkop en het ontwerp van de zuiger onder handen genomen. Verder werden de in- en uitlaatpoorten geoptimaliseerd en dat om het nieuwe nokkenasprofiel zo goed mogelijk te benutten. Tenslotte werd de injectie van de CRF250R ook geherprogrammeerd waardoor de machine nu andere mappings heeft. De machine heeft drie verschillende rijmodi: standard, smooth en agressive.