Ook in 2019, hun tweede modeljaar dus, blijven beide geïnjecteerde tweetaktmodellen, de blikvangers van KTM’s line-up. De 250 EXC TPI en 300 EXC TPI worden door vier verschillende viertakten gecomplementeerd: de 250 EXC-F, de 350 EXC, de 450 EXC en tenslotte de 500 EXC. Daarnaast bouwt KTM ook nog twee kleinere tweetaktmodellen, de 125 XC-W en de 150 XC-W. Beide machientjes zijn echter alleen geschikt voor competitie op gesloten omlopen en zullen in landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten voor zogenaamde ‘cross countries’ ingezet worden. In de lage landen zullen de XC-W's meer dan waarschijnlijk niet in de KTM-catalogus verschijnen.
Wat is er nieuw aan de 2019 enduromodellen van KTM?
KTM zegt dat z’n R&D-afdeling nooit rust en dus werden de machines voor modeljaar 2019 verder verfijnd. Dat gebeurde met een verbeterde afstelling voor de WP-voorvorken en een herziene WP-schokdemper. De zuiger van de schokbreker werd herontworpen, terwijl de afstellingen verder verfijnd werden. Niettemin blijft KTM ook voor modeljaar 2019 nog steeds vasthouden aan het PDS-systeem - waarbij de schokbreker rechtstreeks op de achterbrug gemonteerd wordt - voor z'n enduromodellen. De evolutie van de veerelementen moet de rijder meer vertrouwen geven. Verder kreeg elke KTM enduro ook een sterkere batterij.