Aprilia lanceert (eindelijk) de langverwachte RS660 en brengt licht upgedate Factory-versies van de Tuono V4 en RSV4 mee naar Milaan.
Aprilia lanceert (eindelijk) de langverwachte RS660 en brengt licht upgedate Factory-versies van de Tuono V4 en RSV4 mee naar Milaan.
Helemaal nieuw is de RS660 niet. Vorig jaar al toonde Aprilia het conceptmodel van de RS660 tijdens de EICMA. De RS660 werd door Aprilia geconcipieerd om het gat tussen sportieve 125cc machines en de échte superbikes te overbruggen. Noem het een supersport-machine maar dan in de breedste zin van het woord want voor het huidige Supersport 600-reglement valt deze RS660 toch te licht uit.
Al zal dat laatste worst wezen voor de echte liefhebber. Hij krijgt met de RS660 een motorfiets voorgeschoteld die Aprilia’s rijke Sport-DNA uitstraalt. De 660cc paralleltwin is een afgeleide van het huidige RSV4-blok en produceert een piekvermogen van 100 pk. Het motorblok fungeert ook als dragend element, voor het aluminium frame. Aprilia heeft het gewicht laaggehouden en claimt een drooggewicht van 169 kg. KYB tekende voor de instelbare upside-down voorvork van 41 mm. Remmen gebeurt vooraan via twee 320 mm remschijven en radiaal geplaatste remklauwen. Alle rem-componenten worden door Brembo geleverd.
Zoals het een moderne, sportieve Aprilia past heeft ook deze RS660 de nodige elektronische rijhulpmiddelen. Zo beschikt de machine over bochten-ABS (instelbaar) en over vijf rijmodi. Drie van die rijmodi zijn voorbehouden voor de openbare weg, één ervan is zelfs puur op woon-werkverkeer gericht. De twee overige rijmodi zijn voor het circuit bedoeld. Verder beschikt de RS660 over tractiecontrole, wheeliecontrole, cruisecontrole, een quickshifter en een motorrem-systeem. Dat alles wordt gekoppeld aan een zesassige inertie-meeteenheid.
De elektronische rijhulpmiddelen worden beheerd via het TFT-kleurenscherm. Bovendien heb je op dat scherm de keuze tussen een aangepaste display voor weggebruik en één voor op circuit. Via Aprilia’s nieuwe MIA-systeem wordt je smartphone verbonden met het TFT-scherm zodat je op de hoogte blijft van inkomende gesprekken, berichten of emails.
De Aprilia RS 660 is leverbaar in twee kleurstellingen. Beide kleurstellingen verwijzen naar Aprilia’s rijke geschiedenis in de racerij. Er is de gekende zwarte versie maar ook de paars/rode-versie. Deze laatste is een eerbetoon aan de RS 250 tweetaktmachine uit 1994.
Aprilia geeft de Factory-versie van de RSV4 superbike, met Atomico Racer een nieuwe kleurstellling voor modeljaar 2020. De Italiaanse tricolore maakt z’n comeback op de flanken van de 1100 Factory. Deze type-aanduiding wordt voortaan ook met een laser in de bovenste kroonplaat gegraveerd. Op mechanisch of elektronisch gebied verandert er niets voor de RSV4-versies.
Ook de Factory-versie van de Tuono V4 1100 krijgt een nieuwe kleurstelling voor 2020. De naked bike neemt de Atomico Racer-kleurstelling die ook op de RSV4 Factory-versie wordt gebruikt over. Bovendien krijgt de Tuono V4 1100 Factory er een aantal koolstofvezel componenten bij. We hebben het dan over het voorspatbord, de motorcover en beide zijpanelen van het kopkuipje. Mechanisch blijft de Tuono V4 onaangeroerd.
Tot slot toont Aprilia in Milaan ook een conceptmodel van de Tuono 660. Deze ‘kleine’ Tuono wordt door hetzelfde 660cc paralleltwin blok als de RS660 aangedreven. Naar aloude Aprilia-gewoonte krijgen we de productieversie, meer dan waarschijnlijk, volgend jaar op de EICMA voorgeschoteld.
Tekst: Bart Jacobs
Foto's: Aprilia