MY20: Beta Enduro

Het Italiaanse Beta is géén grote naam in motorland, maar wel een belangrijke speler op de enduromarkt. Met een gamma van in totaal 8 basismodellen – waar nog een aantal Racing-modellen bovenop komen – beschikt Beta over één van de compleetste line-ups op de markt.

Alle Beta enduro's kregen voor 2020 een volledige nieuwe look, met hertekend bodywork (koplamphuis, voor- en achterspatbord en zijflappen en covers)

 

Rijwielgedeelte

Voor modeljaar 2020 kregen de Beta Enduro’s een nieuw frame met een hertekende geometrie dat stijver is. Die stijfheid moet voor meer stabiliteit en beweeglijkheid zorgen. Tegelijkertijd is het frame lichter geworden en is de stabiliteit toegenomen. Het smallere frame moet voor een betere handelbaarheid tijdens moeilijke passages en op off-road paden zorgen.

De viertakten kregen een aangepaste, langere swingarm, net als de 200cc tweetakt. De langere achterbrug moet de stabiliteit en tractie verbeteren.

Ook het subframe in techno-polymeer werd hertekend en is nu sterker gemaakt. Ook de luchtfilter en in het geval van de tweetakten, de elektrische componenten en het oliereservoir, huizen in het subframe. Dankzij een hertekend luchtfilter-huis wordt het wisselen van een luchtfilter overigens makkelijker.

De Beta’s zijn voorzien van nieuwe Sachs upside-down voorvork die, dankzij vernieuwd binnenwerk een lager zwaartepunt hebben. Ook de schokbreker van datzelfde Duitse merk is nieuw en afgestemd op het nieuwe frame.

Voortaan hebben de Beta Enduro’s een grotere benzinetank. In het geval van de viertakten gaat het over een tank van 9,1 liter, terwijl de tweetakten 9,5 liter brandstof aan boord kunnen nemen. De nieuwe benzinetanks zijn aangepast aan de ergonomie van de nieuwe frames.

 

Verder kregen de Beta’s ook een breder stuur, nieuwe uitlaatlijnen, een nieuwe zijstand met grotere voetafdruk, nieuwe gegoten voetsteunen, een nieuwe kettinggeleider en een nieuw rempedaal.

Motorblokken

Viertakt-modellen

Beta pakte voor modeljaar 2020 de krachtbron van z’n viertakt-modellen aan. De bestaande motorblokken gingen op de schop. De nieuwe motorblokken zijn volledig hertekend. De Beta-ingenieurs streefden daarbij naar gewichtsreductie en massacentralisatie. Omdat te bewerkstelligen werd de koppeling hoger geplaatst, terwijl de krukas verder naar achteren kwam te zitten. Doordat het zwaartepunt nu dichter bij het scharnierpunt van de achterbrug zit, is  volgens Beta de handelbaarheid verbeterd.  De koppeling en het vliegwiel kregen een nieuwe magnesium cover.

Verder werden ook de cilinder en de cilinderkop hertekend, net als het koelsysteem en het oliecircuit . Dat alles moet er voor zorgen dat de gemiddelde motortemperatuur lager komt te liggen, waardoor de krachtbron beter presteert. De motormapping werd uiteraard aangepast aan het nieuwe blok.

Ook de koppeling en de versnellingsbak van de viertakt RR’s werd aangepakt. De koppelingsplaten werden hertekend en zijn voortaan van lichter materiaal gemaakt. De versnellingsbakverhoudingen zijn nu korter. Verder werd ook het schakelpedaal hertekend en kregen de Beta’s een neutraal-sensor.

 

Line-up viertaktmodellen: RR 350, RR 390, RR 430, RR 480

Tweetakt-modellen

De populaire 250/300cc modellen kregen een nieuwe balansas die trillingen moet reduceren. Volgens Beta zorgt de balansas ook voor een verbeterde vermogensafgifte. Op de 250cc tweetakt werd ook de cilinderkop hertekend om het koppel aan lage toeren te verbeteren.

 

De RR 125 tweetakt kreeg een nieuwe cilinder, expansiekamer en spruitstuk. Verder werd ook de cover van de koppeling onder handen genomen.

 

Line-up tweetaktmodellen: RR 125, RR 200, RR 250, RR300

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Beta Motor Stampa

Geschreven op 16 juli 2019
© Motoren & Toerisme