MY20: Beta Xtrainer

Beta lanceert een vernieuwde versie van z’n no-nonsense enduromachine, de Xtrainer. Met de Xtrainer richt Beta zich op recreatieve enduro-rijders, voor wie de huidige generatie van enduro-machines nét iets te competitiegericht én te krachtig is. De Xtrainer is er dus voor mannen, én vrouwen, die van een zondags ritje houden. De machine komt in twee versies, een kwartliter-versie en een 300cc. Beide versies zijn tweetaktmachines.

Beta heeft de Xtrainer voor modeljaar 2020 een nieuwe look gegeven. De blauw/rode livrei doet een beetje aan die van het Toro Rosso F1-team denken. Beta ontwikkelde voor de Xtrainer een eigen perimeterframe uit chroommolybdeen. Met een drooggewicht van 99 kg (voor beide versies), een zadelhoogte van 910 mm (ten opzichte van de 930 mm op de RR-versies) en een veerweg van 110 mm is de Xtrainer een stuk gebruiksvriendelijker dan de competitie-machines van het merk.

Dankzij het olie-injectie-systeem van Synerject – dat ook op de RR-modellen toegepast wordt – hoef je als gebruiker van de Xtrainer nooit meer je eigen pré-mix te mengen. Beta pakte voor de vernieuwde versie de vering aan, door ze meer bestand te maken tegen harde schokken en introduceerde nieuwe koppelingsplaten die vlotter op-en-afschakelen moeten toelaten. Beta introduceerde ook een balansas op het tweetaktblok, die vervelende trillingen moet elimineren. De soepele en lineaire vermogensafgifte maakt volgens Beta de Xtrainer ‘extreem rijder-vriendelijk’.

 

De Beta Xtrainer is leverbaar vanaf deze maand.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Beta Motor

Geschreven op 8 oktober 2019
© Motoren & Toerisme