MY20: BMW R18 First Edition

BMW mag dan wel afzien van deelname aan de grote motorshows van dit najaar, toch luidt ook voor de Beiers het devies “The show must go on”. De première van de R18 was oorspronkelijk voorzien voor de ‘Handbuilt Show’ in Austin, Texas maar die werd omwille van de corona-dreiging afgelast. Toch stelde BMW Motorrad, de lancering van z’n nieuwe cruiser niet uit.

Tekst: BJ

Foto's: BMW Motorrad

Gloednieuw is de R18 echter niet. Reeds in februari 2019 pakte BMW Motorrad uit met de ‘unieke sound’ van de ‘Big Boxer’.  En in april vorig jaar dook de Big Boxer tijdens de Handbuilt Show in Austin op als krachtbron van  ‘The Birdcage. Een maand later stelde BMW Motorrad, tijdens het jaarlijkse Concorso d’Eleganza in de tuin van de Villa d’Este, zelf het conceptmodel van de R18 voor. Wie een productiemodel van de R18 op de EICMA van 2019 had verwacht kwam echter bedrogen uit…

…tot vandaag dan toch. Nu pakt BMW Motorrad uit met een kant-en-klaar productiemodel van de R18.

Big Boxer

Het hart van de R18 is de 1802 cc metende boxermotor. Door BMW Motorrad liefkozend bestempeld als ‘Big Boxer’. Deze Big Boxer is meteen de grootste productiemotor van z’n soort. Is het vermogen, naar hedendaagse normen, niet zo spectaculair (91 pk aan 4.750 opm), dan geldt dat predikaat wel voor het koppel. Aan een gezapige 3.000 opm produceert deze dikke boxer een maximaal koppel van 158 Nm! Overigens produceert de flat twin tussen 2.000 en 4.000 steeds meer dan 150 Nm. Stationair draait het blok aan 950 toeren.

Samen met het inlaatsysteem en de versnellingsbak vormt het boxer-blok één geheel dat 110, 8 kg weegt. De krukas van gehard staal werd door BMW Motorrad van een extra hoofdlager voorzien. Deze verstevigende ingreep was nodig omwille van de trillingen die het grote slagvolume van de boxer met zich meebrengt. Overigens is de Big Boxer voorzien van klepstoterstangen aan de buitenzijde van de cilinders.  Deze bedienen de twee in- en uitlaatkleppen.

zesbak

Ondanks het grote koppel van de Big Boxer koos BMW Motorrad toch voor een versnellingsbak met zes versnellingen op de R18. Die ‘gangwissel’ wordt gekoppeld aan een koppelingsconcept dat de BMW boxer-liefhebbers wellicht bekend in de oren klinkt: een droge koppeling met één plaat. Voor de eerste maal heeft die ook een anti-hoppingfunctie. Dat moet voorkomen dat het achterwiel, bij het terugschakelen, wild op en neer tekeer gaat. Het monsterachtige koppel van de boxer wordt uiteraard via een cardanas op het achterwiel overgebracht. Op de R18 is die cardanas niet vervat in de achterbrug – zoals dat het geval is op de moderne boxer-modellen van BMW – maar werd het aandrijfsysteem open en bloot gelaten.

Voor wie graag over meer manoeuvreermogelijkheden beschikt, staat er een achteruitversnelling op de optielijst.

Knipoog naar het verleden

BMW mag de R 18 dan wel als cruiser in de markt zetten, maar je kan de machine ook als neo-retromodel zien. Voor het uiterlijk van de dikke boxer-cruiser vonden de BMW Motorrad-designers inspiratie in het roemrijke verleden van het merk. De verwantschap met de R 5 (uit 1936) wordt dan ook niet onder stoelen of banken gestoken. De neo-retrolook komt niet alleen tot uiting door het gebruik van het klassieke zwart en chroom waarin de vooroorlogse BMW’s gestoken werden, maar ook in het rijwielgedeelte. Zo huizen de ’49 mm vorkpoten van de voorvork in zwarte vorkmouwen. Ondanks de  ‘vintage’ look betreft het hier wel degelijk een moderne upside-down voorvork met een veerweg van 120 mm, zij het dan in een klassiek kleedje.

Bekijken we de achterzijde van de R 18 dan lijkt het erop dat de BMW cruiser voorzien is van een zogenaamde ‘hard tail’. Dat is echter maar schijn, want de achterbrug wordt door een cantilever-systeem verbonden met een schokbreker die onder de bovenste framebalk van het dubbel wiegframe gemonteerd is. De veerweg bedraagt achteraan 90 mm.

Cruiser-style ergonomie

Ergonomie is op elke motorfiets belangrijk, dus ook op een BMW cruiser. BMW stelt dat de ergonomische driehoeksverhouding tussen  het zadel, de handvatten en de voetsteunen traditioneel de belangrijkste factor inzake de zithouding vormt. Bijkomende factoren zoals de zadelhoogte en –breedte, als ook de hoogte van het stuur en de hellingshoek ervan bepalen mee of een berijder zich thuis voelt op een motorfiets.  Anders dan op veel andere cruisers houdt BMW op de R 18 vast aan een centrale positie – in de lengte van de motorfiets – van de voetsteunen. Maar laten we eerlijk zijn: ver vooruit gepositioneerde voetsteunen zijn op deze motorfiets gewoon onmogelijk vanwege de uit-stekende cilinderkoppen van de boxer-motor.

 

Dikke rubbers

Een motorfiets met veel koppel heeft nood aan een imposante achterband. Op de R 18 is dat een 180/65 exemplaar van 16 duim. Het voorwiel is 19-duims met 120/70 R of B als mogelijke bandenmaten (afhankelijk van het bandenmerk). Beide wielen zijn voorzien van 300 mm remschijven (2x vooraan) met vierzuigerremklauwen. De remmen zijn aan elkaar gekoppeld via een integraal ABS-systeem dat de remkracht tussen het voor- en achterwiel verdeelt en dat afhankelijk van de belasting van elk wiel.

Moderne elektronica

Een dikke BMW cruisers mogen we uiteraard ook als ‘premium’ motorfiets bestempelen. En dus is de machine, ondanks z’n retro-look, voorzien van alle moderne comfort. Dat geldt zeker als het op rijhulpmiddelen aankomt. De berijder van de R18 heeft de keuze uit drie verschillende motor-mappings en deze werden met een originele naam bedacht. Naast de obligate ‘Rain’-mapping kan de de R 18-rijder nog kiezen tussen ‘Roll’ en ‘Rock’ welke voor een gezapig of een iets steviger tempo staat, is dus overduidelijk. De drie rijmodi drukken overigens ook hun eigen stempel op de graad van ingrijpen van de tractie- en koppelcontrole-systemen.

Alle verlichtingselementen op de R 18 zijn voorzien van LED-lampen. Opvallend is dat die technologie zich wonderwel leent tot de klassieke look van de R 18. Vooral de klassieke koplamp, die in een stalen lijst huist, oogt fraai. Optioneel kan je overigens de koplamp voorzien van een adaptief draailicht, waardoor de richting en sterkte van de lichtbundels wordt aangepast aan de te nemen bochten.

Twee varianten

De R 18 komt in twee varianten op de markt. Wereldwijd wordt de machine als ‘First Edition’ gelanceerd. Die onderscheid zich van de standaardversie door z’n zwarte kleurstelling met witte ‘krijtstreep’, het veelvuldig gebruik van chroom, een badge op het zadel en een ‘First Edition’ typeplaatje op de zijcovers.

Galerij BMW R 18 First Edition

Amerikaanse partners

Dat BMW veel verwacht van de nieuwe R 18 mag duidelijk zijn. Die ambitie blijkt uit de zeer uitgebreide optielijst die ondermeer extra zadels, sturen en uitlaatlijnen bevat. Opmerkelijk is dat BMW Motorrad voor de ontwikkeling van die accessoires in zee ging met gevestigde Amerikaanse merken.

 

Zo ontwikkelde de Amerikaanse accessoire-specialist Roland Sands Design maar liefst twee aftermarket-lijnen voor de BMW R 18. De ‘Machined’-lijn omvat componenten uit gefreesd aluminium, terwijl de ‘2-Tone-Black’ uit zwart geanodiseerde accessoires bestaat. RSD vervaardigd zo ondermeer kroonplaten, spiegels, handvatten, tankdoppen en  tellerpartijen voor de R 18.

 

Een met Roland Sands Design-accessoires aangeklede R 18.

In samenwerking met zadelmaker Mustang werd een lijn van extra zadels ontwikkeld. Die bevat ondermeer solo- en duo-zadels, hoge en lage zadels en dat zowel met als zonder ruggesteun en in verschillende kleuren.

Tot slot ging BMW ook met uitlaat-specialist Vance & Hines in zee. De Californische specialist ontwikkelde zowel een verchroomde als een zwarte (met krasresistente keramische coating) uitlaatlijn. Beide uitlaatlijnen moeten de output van zowel vermogen als koppel optimaliseren én tegelijkertijd voor een (nog) betere sound zorgen.

 

Prijzen en beschikbaarheid

Voorlopig heeft BMW Motorrad nog niet meegedeeld wanneer de R 18 daadwerkelijk in de showrooms zal staan. Maar dat heeft uiteraard alles te maken met de huidige, ongewone situatie. Ook op de prijzen voor de twee verschillende varianten blijft het voorlopig wachten.

Geschreven op 3 april 2020
© Motoren & Toerisme