MY20: CFMOTO

CFMOTO ontpopt zich meer en meer als uitdager voor de gevestigde Japanse waarden. Met de gloednieuwe 700CL-X waagt CFMOTO zich in het sterke bezette segment van (meestal) paralleltwins waarvan de cilinderinhoud zich tussen de 650 en 750cc situeert.

CFMOTO toont in Milaan niet één, geen twee maar drie versies van de 700CL-X. Zo is er een Adventure-versie (die meer naar een scrambler neigt), een Heritage- en een Sport-versie.

CFMOTO noemt de 700CL-X, “de expressie van pure eenvoud, waarbij moderne technologie en vakmanschap gebruikt worden om de retro-sfeer te interpreteren.” De vintage-elementen die tot uiting komen zijn de ronde koplampen, de ronde tellers, afgeronde spiegels, het grotendeels zichtbare frame, de slanke tank en het retro-aandoende zadel.

De 700CL-X mag dan wel retro ogen, toch is het een motorfiets die volop in de 21e eeuw staat. Zowel de koplamp als het achterlicht bestaan uit LED-lampjes. Vooraan in een X-patroon, achteraan in een H-patroon. Innovatief is zeker het feit dat de verlichting vanzelf aan- of uitfloept afhankelijk van de lichtsterkte in de omgeving.

CFMOTO innoveert nog meer met de 700CL-X. Een USB-poort onder het zadel is tegenwoordig bijna de standaard, maar daarnaast focussen de Chinezen flink op veiligheid. Die focus op veiligheid uit zich in drie verschillende systemen:

  • Ontstekingsbeveiliging: De motorfiets kan alleen in neutraal gestart worden, of in versnelling wanneer je de koppeling ingetrokken houdt en de zijstand opgeklapt is.
  • Veilig thuismodus: Wanneer de ECU het zou begeven laat de Veilig thuis-modus je toe om aan een gelimiteerde, veilige snelheid verder te rijden zodat je niet langs de weg strandt.
  • Rolsensor: Wanneer de motorfiets onder een zekere hellingshoek tilt, reageert de sensor en slaat de motor af.

Verder is de 700CL-X voorzien van een cruise-modus en benadrukt CFMOTO de onderhoudsvriendelijkheid van het model: zo is de oliefilter makkelijk te vervangen en kan je thuis zelf de olie verversen.

De CFMOTO  700CL-X is customiseerbaar in drie versies:

Adventure

Heritage

Sport

Geschreven op 5 november 2019
© Motoren & Toerisme