MY20: Electric Motion Escape

 

Electric Motion is een jong Frans motormerk dat vooralsnog relatief onbekend is. Logisch want Electric Motion richt zich op elektrische motorfietsen en dan nog voor een heel klein segment: trial.

Voor 2020 nam Electric Motion het bestaande gamma flink onder handen en kregen de vier modellen een update. Naast de Lite, Sport en Race, die allen pure trialmodellen zijn, bouwt Electric Motion ook de Escape.

De straatlegale Escape is ongetwijfeld het interessantste model uit het Electric Motion-gamma. Deze zogenaamde ‘rando-trialmachine’ laat je toe om de heuvels of bossen in te duiken en recreatief offroad te rijden. Nieuw zijn rando-trialmachines zeker niet want constructeurs als Gas Gas, Sherco of Beta bouwden in het verleden al zulke motorfietsen. Maar ook het grotere KTM heeft met de Freerides machines die er nagenoeg dezelfde filosofie op nahouden.

Je kan met de Electric Motion Escape dus een zondags offroad-ritje maken, maar je kan er ook een geïmproviseerde non-stop (een trialsectie) mee afwerken. Of je dat al dan niet tot een goed einde brengt, hangt deels af van je eigen stuurmanskunst. Aan het koppel van de Escape zal het in ieder geval niet liggen want dat overtreft met 450 Nm zelfs de nieuwe Triumph Rocket 3.

Het indrukwekkende koppel wordt afgeleverd dankzij een lithium-ion batterij van 50,4 Volt met een opslagcapaciteit van 2620  Wh. Het piekvermogen van de e-motor bedraagt 11 kW of 15 pk. Ondanks de opmerkelijke gewichtstoename – de huidige batterij weegt 14 ipv 10,5 kg – van de batterij blijft het rijklare gewicht van de Escape met 77 kg heel laag. De batterij helemaal opladen duurt zo’n 4,5 uur.

Zoals de meeste e-motorfietsen heeft de Electric Motion Escape geen versnellingsbak. Niettemin moet je om te vertrekken evenwel het koppelingshendel intrekken, of beter gezegd het PELS-hendel. PELS staat daarbij voor Progressive Electronic Lever Switch en simuleert op elektronische wijze het gebruik van een koppeling. Via het PELS-hendel blijft volgens Electric Motion het gigantische koppel beheersbaar.

De topsnelheid van de Escape is beperkt tot 70 km/u maar dat volstaat wellicht voor gebruik in bossen en bergen. De actieradius van de Escape bedraagt 61 km. In thuisland Frankrijk kost de Escape, na aftrek van de eco-bonus, € 8.601 en dat is best pittig voor een rando-trialmachine. Maar met de Escape vervul je ook een stukje een pioniersrol.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Electric Motion

Geschreven op 22 augustus 2019
© Motoren & Toerisme