MY20: Energica

Opvallend op de grootste motorbeurs van de wereld, weinig of geen nieuws over elektrische motoren. Waar elke grote autobeurs wordt gedomineerd door de opkomende elektrische modellen, blijft het bij de fabrikanten van de tweewielers verrassend stil. Enkel Harley-Davidson heeft de sprong gewaagd, maar op de rest is het wachten. Daarom zijn het de specialisten die het voortouw nemen, en Energica is zo’n specialist.

21,5 Kwh

Als leverancier van motoren voor het MotoE-wereldkampioenschap kunnen ze puren uit een onschatbare bron van ervaring en daarnaast verkopen ze al geruime tijd elektrische modellen voor straatgebruik. Daarom maakt Energica van de gelegenheid gebruik om het grootste accupakket voor te stellen dat ooit in een productiemotor is verwerkt. De capaciteit bedraagt 21,5 Kwh, en het nieuwe pakket is beschikbaar voor alle Energica modellen als upgrade voor het 13,4 Kwh pakket. 

Eva Ribelle

Daarnaast komt op basis van de bestaande Eva nu de Eva Ribelle. De motor levert met dit indrukwekkende accupakket 145 pk, een waanzinnige 215 Nm aan koppel en de verschroeiende versnelling wordt kunstmatig een halt toegeroepen bij 200 km/u om het bereik van de batterij te sparen. Die gigantische batterij beweert zou het trouwens 400 km vol houden bij stadsverkeer, 230 km bij gemengd gebruik en180 km op de snelweg. Deze cijfers zouden volgens het persbericht op de teller gezet zijn in reële omstandigheden.  

2020_Energica_EvaRibelle

De Eva Ribelle kiest met zijn looks duidelijk voor een agressieve styling die de bestaande snelle nakeds wilt uitdagen. En met deze cijfers kan hij zeker meespelen. Dankzij het snellaadsysteem zou het mogelijk zijn om in slechts één uur de volledige batterij van 21,5 Kwh vol te laden. Over het exacte gewicht en de prijzen wordt er voorlopig niet gecommuniceerd, maar we kijken nu al uit naar een vergelijkingstest met de Zero SRF.  

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Energica

Geschreven op 6 november 2019
© Motoren & Toerisme