MY20: Gas Gas Ranger

Met de nieuwe Rangers lanceert Gas Gas opnieuw recreatieve enduromotoren. Iets ouder off-roadfanaten kennen wellicht nog de Gas Gas Pampera’s nog en het is naar dat model dat Gas Gas verwijst bij de nieuwe Ranger.

De Ranger is een enduromotor voor het brede publiek en niet gebouwd om er competitie mee te rijden. De machine is er daarentegen wel voor de échte recreant die er een zondags ommetje mee wil maken. De Ranger komt in twee versies: 200 cc en  300 cc. De keuze voor tweetaktblokken lag voor de hand aangezien Gas Gas momenteel alleen enduro’s zonder kleppen bouwt. Deze recreatieve enduro’s zijn dan ook volledig geënt op Gas Gas’  EC-competitiemachines.

Maar omdat dit niet de motorfiets is waarmee je best-tijden op specials mee najaagt, oogt de Ranger in alles wat gezapiger. Dat komt ook tot uiting in de componenten die Gas Gas voor de afwerking van de Ranger gebruikt. Zo heeft hij een iets minder geavanceerde voorvork en schokbreker, al deed Gas Gas ook voor de ophanging van de Ranger een beroep op KYB-producten. Ook de remmen en de uitlaatlijn zijn minder geavanceerd en komen respectievelijk van bij Braktec (de offroad-poot van  J.Juan) en Tecnigas, beide Spaanse bedrijven.

 

Daarnaast werd het motorkarakter van de tweetakten wat beschaafder gemaakt. Met meer souplesse en vermogen onderin en een afgevijld topvermogen zijn de Rangers meer allemansvrienden dan de reguliere EC-modellen.  Bovendien is de Ranger ook iets toegankelijker met een zithoogte van 940 mm (ipv 960 mm).  We mogen dus gerust stellen dat de Ranger naast gebruiksvriendelijker – Gas Gas stelt dat de machines comfortabeler aanvoelen dan de EC-modellen – ook een stuk budgetvriendelijker is. En net vanwege de minder scherpe motorprestaties is de Ranger wellicht ook onderhoudsvriendelijker.

De Gas Gas Rangers worden vanaf deze zomer geproduceerd en is alleen in het wit (met rode graphics) leverbaar. In Nederland kosten de Ranger 200 en 300 respectievelijk € 8.250 en € 8.400 en zijn ze dus zo’n € 1.000 goedkoper dan de EC’s. De Belgische prijzen van de Gas Gas Rangers zijn vooralsnog niet bekend.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Gas Gas

Geschreven op 17 juli 2019
© Motoren & Toerisme