MY20: GASGAS TXT GP

Door de recente acquisitie van GASGAS dekt de KTM-groep nu alle segmenten van de offroad-markt. Iets waarover Big Boss Stefan Pierer tijdens z’n recent interview met M&T-medewerker Alan Cathcart alvast tevreden over was. Nadat in april al de reguliere trialmodellen (TXT-lijn) van de Spaanse KTM-dochter werden voorgesteld is het nu de beurt aan de TXT GP-modellen.

Je kan deze TXT GP’s als premium-modellen beschouwen, een beetje zoals de Six Days-lijn dat is, bij de enduro’s van KTM. Of je kan deze trialmotoren ook als semi-fabrieksmachines zien. Héél veel verschillen zijn er evenwel niet, op de fabrieks graphics (op de TXT GP’s) a dan. GASGAS wijst in het bijhorende persbericht op de uit koolstofvezel vervaardigde luchtinlaat. Daarnaast wordt achteraan een Reiger schokbreker gemonteerd.  De Nederlandse veringspecialist maakte vooral faam in de autosport en dan met name in de offroad-takken (Rallyraid, Rallycross, Autocross…) maar is ook al jaren een trouwe leverancier van GASGAS. Zo werden in het recente verleden – voor de switch naar KYB – nog Reiger mono-schokbrekers op de enduro-modellen van het merk gemonteerd.

De Reiger schokbrekers op de 2020 TXT GP’s zijn drievoudig instelbaar. Dat wel zeggen dat zowel de veervoorspanning als de in- en uitgaande demping veranderd kunnen worden. Verder viel ons ook op dat de veerweg van de  39 mm voorvork van de Italiaanse specialist TECH, iets minder lang is dan op de reguliere TXT’s (167 mm tov 180 mm).  Het gewichtsverschil met de reguliere versies bedraagt om en bij de 0,5 kg. Niet echt spectaculair dus, al kan je van een type motorfiets dat in essentie al erg minimalistisch is, nog maar weinig extra gewicht afknijpen.

 

De GASGAS TXT GP is in vier verschillende versies verkrijgbaar: 125 cc, 250 cc, 280 cc, en 300 cc. Zowat alle extra onderdelen die op de TXT GP’s zitten, zijn ook als aftermarket-accessoire te koop voor de reguliere TXT’s.

 

Meer info en de adressen van de drie Vlaamse dealers ontdek je op www.gasgas.com

 

Tekst: BJ

Foto's: GASGAS Press

Geschreven op 1 juli 2020
© Motoren & Toerisme