MY20: GasGas TXT Racing Trial-gamma

Door de late doorstart van GasGas en de gevolgen van de coronacrisis kan het Spaanse merk pas nu z’n trialmachines voorstellen. Het van oorsprong Spaanse merk maakt sinds vorig jaar deel uit van de Pierer Mobility Group en dat betekent dat vitale aspecten als communicatie, distributie en marketing er met sprongen op vooruit zijn gegaan.

Spaans product

GasGas bouwde in het verleden alleen tweetakt trialmachines en daar komt ook in 2021 geen verandering in. Bovendien bleef de decennialange Spaanse knowhow behouden omdat ook deze 2020-modellen in de fabriek in het Catalaanse Girona gebouwd worden. De modellen werden nog grotendeels in eigen regie ontwikkeld, al vermoeden we wel dat Kiska – het huis-designbureau van de Pierer Mobility Group – een hand gehad heeft in de vormgeving van de graphics.

De 125 cc is de lichtste der TXT Racings en is vooral voor jeugdrijders bedoeld.

Het TXT Racing-gamma bestaat uit vier modellen met vier verschillende cilinderinhouden: 125 cc, 250 cc, 280 cc en 300 cc. Deze laatste twee cilinderinhouden worden in het WK Trial en X-Trial (indoor) gebruikt. De 250 cc is meer een machine voor recreanten, terwijl de 125 duidelijk op jonge rijders is gericht.

Laag en licht

Op de motorblokken na zijn de vier TXT Racing-modellen technisch identiek. Ze hebben allemaal een chroommolybdeen buizenframe waarin het tweetaktblok huist. De vier motorvarianten worden allemaal gevoerd met een carburator. De blokken hebben een bak met zes versnellingen, die bediend wordt met een hydraulische diafragma-koppeling. Die koppeling komt evenals de remmen van Braktec. Braktec is de offroad-afdeling van de Spaanse remspecialist J.Juan. De voorrem mag dan wel voorzien zijn van een relatief kleine remschijf van 185 mm maar heeft dankzij de vierzuigerremklauw toch voldoende bijtkracht. En dat is nodig om de motorfiets in stilstand te laten balanceren of 'surplacen'. 

De TXT Racings zijn een schoolvoorbeeld van massacentralisatie. Om een optimale stabiliteit te garanderen is het blok erg laag geplaatst. Dat maakt ook dat de zadelhoogte met 630 mm erg laag is. In de praktijk zitten trialisten echter nauwelijks of niet in het zadel en worden de meeste ‘non-stops’ (de eigenlijke klassementsproeven) rechtstaand afgewerkt. Het lage drooggewicht van 67 kg (voor de 125 cc-versie) en 67,5 cc (voor de 300) zorgt ervoor dat de machines handelbaar zijn.

 

De GasGas’en worden vooraan afgeveerd door een volledig instelbare conventionele voorvork van het Italiaanse TECH. Achteraan wordt een Öhlins schokbreker gemonteerd die instelbaar is qua veervoorspanning én uitgaande demping. Het 21-duims voorwiel en het 18-duims achterwiel zijn geschoeid met Michelin Trial X11 banden.

Nieuwe dealers in Vlaanderen

GasGas wordt in België, net als zustermerken KTM en Husqvarna geïmporteerd door KTM Sportmotorcycle Belgium. Dat zette een nieuw dealernetwerk op poten. Voortaan kan je voor GasGas trialmachines (en later wellicht ook voor de cross- en enduromodelellen van het merk) terecht bij Dam Racing in Hoeselt, Joramo in Puurs en Sagaert in Meulebeke. Niet toevallig zijn  alle drie reeds KTM of Husqvarna-dealer.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht GasGas

Foto: GasGas

Geschreven op 13 mei 2020
© Motoren & Toerisme