MY20: Harley-Davidson Low Rider S

De nieuwe Harley-Davidson Low Rider S is geïnspireerd op de low rider-trend die in het Zuid-Californië van de jaren ’80 ontstond. De Low Rider S heeft een Softail-chassis dat met de bekende Milwaukee-Eight 114 motor werd uitgerust. Premium veringcomponenten moeten een agressieve rijstijl mogelijk maken op de Low Rider S.

Harley-Davidson gaf de Low Rider S een motorcross-stuur, waardoor de rijder tegelijkertijd in een actieve en agressieve positie komt te zitten. De koplamp huist in een klein kopkuipje dat aan hogere snelheden ook voor windbescherming moet zorgen. Het solozadel heeft een hogere ruggensteun die de rijder op z’n plaats moet helpen houden bij felle acceleraties.

En die felle acceleraties zijn best mogelijk op de Low Rider S, die een maximaal koppel van 161 Nm (aan 3.000 opm.) uit de 1868cc metende V-twin perst. Het Milwaukee-Eight 114 motorblok heeft een 2-in-2 uitlaatsysteem, omdat het oog ook wat wilt.

Zoals eerder al aangegeven is de Low Rider S gebaseerd op het Softail-chassis. Vooraan heeft de motorfiets een 43 mm upside-down voorvork. In tegenstelling tot op de basisversie van de Low Rider, waar de balhoofdhoek 30° bedraagt, is die op de Low Rider S gereduceerd tot 28°. Dat moet een snellere stuurrespons mogelijk maken. Remmen gebeurt vooraan via twee 300 mm remschijven. Dat is er één meer dan de basisversie van de Low Rider heeft. Daarnaast is de Low Rider S uiteraard uitgerust met een ABS-systeem en staat hij standaard op Michelin Scorcher banden.

Het agressieve karakter van de Low Rider S werd ook doorgetrokken in de afwerking. Zo zijn de aandrijflijn en de tankconsole in Wrinkle Black uitgevoerd. De uitlaatdempers en hitteschilden kregen dan weer een afwerking in Jet Black. De voorvork, kroonplaten, de stuurklem en het stuur  zelf zijn in Matte Black uitgevoerd.

De Low Rider S krijgt in België een basisprijs van € 20.000.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Harley-Davidson Media

 

 

Geschreven op 21 augustus 2019
© Motoren & Toerisme