MY20: KTM Enduro line-up

Drie weken nadat het z’n MX line-up voor 2020 voorstelde, lanceert KTM nu ook het MY20 enduro-gamma. Zoals we dat van de Oostenrijkers gewend zijn, biedt KTM ook nu weer de meest complete line-up van alle enduro-constructeurs.

KTM nam voor 2020 het enduro-gamma flink onder handen. Dat resulteerde volgens de Oostenrijkers in nieuwe en efficiëntere krachtbronnen, een herontwikkeld rijwielgedeelte met WP Xplor vering, nieuw plastic, een nieuwe luchtfilterkast, een nieuw koelsysteem en nieuwe uitlaatlijnen. Voor de achtervering blijft KTM ook voor MY20 voor het beproefde PDS-systeem – waarbij de schokbreker rechtstreeks op de swingarm wordt gemonteerd - opteren.

 

Tweetakt line-up

Voor een constructeur als KTM blijven tweetaktmachines ook anno 2020 belangrijk. Twee jaar geleden lanceerden de Oostenrijkers het TPI-systeem (transfer port injection) op hun grotere (250 EXC en 300 EXC) tweetakt enduro’s. De toevoeging van dat injectie-systeem moet de overlevingskansen van de tweetakt op langere termijn vergroten. 

 

Met de nieuwe 150 EXC TPI dekt KTM nu ook het laagste tweetakt enduro-subsegment af.

Voor modeljaar 2020 komt er bij die tweetakt line-up ook nog de nieuwe 150 EXC TPI. Op die manier dekt KTM, min of meer, de klassieke tweetakt-subsegmenten af. Al durven we te betwijfelen of je met een 150 EXC TPI in pakweg de 125 Youth Cup van het WK Enduro zal mogen aantreden. Maar wellicht moet je de 150 EXC TPI meer als een machine voor de recreant zien. Hoe dan ook, de kleinste der tweetakt KTM’s voldoet voortaan aan de Euro 4-normen.

Naast de basisversies van de tweetaktmachines lanceert KTM ook nu weer een beter uitgeruste Six Days-versie. Ditmaal in de kleuren van Portugal, waar tussen 11 en 16 november de ISDE 2019 verreden zal worden. Alleen de 250 en 300 EXC TPI zijn verkrijgbaar in de Six Days-versie.

 

De 300 EXC TPI Erzbergrodeo is het neusje van de zalm in het KTM tweetakt enduro-gamma.

De grote nieuwigheid voor 2020 in het tweetaktgamma, is de 250 EXC TPI Erzbergrodeo. Die motorfiets kwam er ter gelegenheid van de 25e verjaardag van de Erzbergrodeo. De machine wordt op 500 exemplaren geproduceerd.

 

Viertakt line-up

KTM blijft ook voor 2020 aan de 'middengewicht' 350 EXC-F vasthouden.

Geen wereldschokkende veranderingen in KTM’s viertakt enduro-gamma voor 2020. De vier vertrouwde modellen – 250 EXC-F, 350 EXC-F, 450 EXC-F, 500 EXC-F – bleven ook voor 2020 behouden. Van ieder van deze viertakten is ook een Six Days-versie beschikbaar.

 

Elk viertaktmodel is ook verkrijgbaar in een Six Days-versie.

Kwaliteitscomponenten

Zoals je dat van een KTM Enduro mag verwachten zijn ook de 2020-modellen uitgerust met kwaliteitscomponenten. Er is uiteraard de vering waarvoor KTM-dochter WP tekent, maar er zijn ook het Neken stuur, de remmen van Brembo, de voetsteunen van No Dirt en de velgen van Giant.

KTM bouwt z'n enduromachines met kwaliteitscomponenten van oa WP, Brembo, Neken en Giant af.

De nieuwe 2020 enduro-modellen staan in de loop van juni bij de KTM-dealer.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: KTM

Geschreven op 21 mei 2019
© Motoren & Toerisme