Moto Morini speelt in Milaan natuurlijk een thuismatch en doet dat dit jaar met verve! Er is de lancering van de langverwachte Super Scrambler maar met twee gloednieuwe 650-modellen verbreedt Moto Morini gevoelig zijn aanbod.
Moto Morini speelt in Milaan natuurlijk een thuismatch en doet dat dit jaar met verve! Er is de lancering van de langverwachte Super Scrambler maar met twee gloednieuwe 650-modellen verbreedt Moto Morini gevoelig zijn aanbod.
Met de X-CAPE speelt Moto Morini ineens een gloednieuw (sub)segment mee dat van de middenklasse adventure bikes. De X-CAPE is rond Moto Morini’s gloednieuwe 650cc paralleltwin motorplatform gebouwd. Dit watergekoeld blok is gekoppeld aan een zesbak. Moto Morini limiteert het vermogen van de X-CAPE tot 48 pk.
De fraai gestileerde adventure – die wellicht in China gebouwd zal worden – kan op papier naast heel wat concurrenten gaan staan. Zeker wat de uitrusting betreft. Lees even mee: LED-koplampen, instelbaar windscherm, carterbeschermer, bagagedrager (die ook als handgreep voor de passagier fungeert) en tot slot een TFT-dashboard (met Bluetooth) van 7 duim.
De X-CAPE heeft een stalen buizenframe. De verende elementen zijn een upside-down voorvork van 50 mm die volledig instelbaar is en een veerweg van 160 mm heeft. Achteraan heeft de monoshock, instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping, een veerweg van 135 mm. Remmen gebeurt vooraan via twee remschijven van 300 mm die door zwevende remklauwen bediend worden, achteraan met een enkele remschijf van 255 mm. Moto Morini installeerde een tweewegs ABS-systeem op de X-CAPE. Met een 19-duims voorwiel en een 17-duims achterwiel onderstreept de X-CAPE z’n avontuurlijke ambities.
De SEIEMMEZZO heeft dezelfde 650cc paralleltwin krachtbron als de X-CAPE. De naakte ‘zes-en-half’ is geïnspireerd op de Moto Morini Milano. Een inspiratie die ondermeer tot uiting komt in de forse en hoekige benzinetank en de kordate koplampbehuizing. Een ‘volbloed naked’ kan je de SEIEMMEZZO echter niet noemen want met oa z’n hoge crossstuur en de carterbeschermer heeft hij ook scrambler-elementen in zich. Ook opvallend, het grote 19-duims voorwiel. Maar dat heeft wellicht één en ander te maken met ‘productie-optimalisatie’.
Ook op de SEIEMMEZZO is het vermogen van het nieuwe 650cc blok gelimiteerd tot 48 pk. Het motormanagement gebeurt door een Bosch-systeem maar verder is het persbericht daar erg schaars over. In tegenstelling tot op de X-CAPE is het instrumentenbord van de SEIEMMEZZO eerder aan de bescheiden kant, een LCD-schermpje van 5 duim.
De 6 ½ heeft een stalen buizenframe en dezelfde veringselementen als de X-CAPE. Zij het dan dat de veerwegen met respectievelijk 125 mm voor- en 120 mm achteraan minder lang zijn. Tot slot heeft de SEIEMMEZZO een gelijkaardig remsysteem als z’n avontuurlijk broertje, met twee 300 mm remschijven vooraan, één 255 mm remschijf achteraan en een tweewegs ABS-systeem.
“Een nieuw concept uit het verleden”, luidt de slagzin die men bij Moto Morini voor de Super Scrambler verzon. Bij om het even welk ander nieuw voertuig zou je daar niet mee wegkomen, maar bij een neo-retro motorfiets dus wel. Bovendien verwijst Moto Morini eerder naar een recent verleden want het DNA van de Super Scrambler bevat elementen van de Scrambler 1200 en heeft “de gesofisticeerde elegantie van de Milano”.
Het mechanische hart van de Super Scrambler is de gekende watergekoelde 87° V-twin van 1187 cc. Die levert een piekvermogen van 116 pk aan 8.000 opm en een maximaal koppel van 108 Nm aan 7.000 opm. Dat alles huist in een chroommolybdeen (25crMo4) buizenframe. Een totaal instelbare upside-down voorvork van 46 mm (met 120 mm veerweg) en een totaal regelbare monoshock (met 110 mm veerweg) zorgen voor de demping.
Vooraan werden twee remschijven van 320 mm gemonteerd, die bediend worden door twee Brembo vierzuigerremklauwen. Achteraan een enkele remschijf van 220 mm met een Brembo tweezuigerremklauw. Daaraan gekoppeld is een Bosch MP9.1 ABS-systeem, dat uitschakelbaar is. De 17-duims wielen zijn voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR banden. Het dashboard is een 5-duims LCD-scherm zoals dat van de SEIEMMEZZO.
Tekst: Bart Jacobs
Foto’s: Moto Morini Stampa