MY20: MV Agusta

De basisversie van de MV Agusta Brutale 1000 RR stelden we jullie al eerder voor. Maar MV Agusta heeft nog nieuwigheden in petto voor 2020. Wat te denken van de wondermooie Superveloce 800? En de op de valreep in Milaan onthulde RUSH 1000!

Superveloce 800

De Serie Oro-versie van deze motorfiets was vorig jaar al een blikvanger op de EICMA. Dit jaar brengt MV Agusta een goedkopere versie van die neo-retromachine op de markt. Die zet dezelfde prestaties neer als de Serie Oro maar moet het wel stellen met minder gesofisticeerde componenten. Zo heeft de basisversie van de Superveloce geen gesmede velgen, maar wel aluminium gietwielen en ook geen body-onderdelen uit koolstofvezel. het verschil moet ‘m uiteraard ergens inzitten. De klant die voor de basisversie van de Superveloce opteert heeft wel de keuze uit twee kleurstellingen:

 

Ago Red/Dark Metallic/Matt Grey

Ice Pearl White/Dark Metallic Matt Grey/Ago Red

Turismo Veloce 800 Rosso

MV Agusta brengt voor 2020 van drie van z’n 800 driecilinder-modellen een Rosso-versie uit. De Rosso-versies vormen telkens de goedkoopste versie van het desbetreffende model. Volgens de fabrikant uit Schiranna kunnen de 800 Rosso’s goedkoper aangeboden worden dankzij een efficiënter productieproces. Technisch hoeven de driecilinders alvast niet onder te doen voor hun duurdere broertjes. Al zijn ze iets minder rijkelijk uitgerust. Zo moeten ze het alle drie stellen met aluminium gietwielen.

MV Agusta Turismo Veloce 800 Rosso

Vanuit  M&T-oogpunt is de Turismo Veloce 800 Rosso die interessantste van de drie Rosso-versies. Naast de elektronica van het MIVCS (Motor & Vehicle Integrated Control System) en MV’s eigen EAS-systeem (quickshifter) omvat de basisuitrusting ook een immobilizer, Bluetooth, Cruise controle en een verstelbaar windscherm. Voor een navigatie-systeem (van Garmin), GPS-sensor, zijkoffers van 34 l, verwarmde handvatten en een middenbok moet bijbetaald worden

De twee andere Rosso-versies zijn:

Brutale 800 Rosso

Dragster 800 Rosso

 

Brutale/Dragster 800 RR SCS

Tot nog toe past MV Agusta z’n SCS (Smart Clutch System) alleen nog maar toe op de Turismo Veloce 800 (RC SCS en Lusso SCS-versies). Voor 2020 krijgen ook de Brutale 800 en de Dragster 800 een SCS-versie. Dat betekent dat je op die modellen voortaan geen koppeling meer hoeft te gebruiken om te vertrekken of te stoppen. Beide modellen hebben dezelfde versie van de bekende 800cc triple als krachtbron. Telkens goed voor een piekvermogen van 140 pk (aan 12.300 opm) en een maximaal koppel van 87 Nm aan 10.100 opm.

De Brutale 800 RR SCS komt in:

Shock Pearl Red/Avio Grey

Ago Silver/Dark Metallic Grey

 

De Dragster 800 RR SCS komt in twee kleurstellingen:

Night Grey/Solar Beam/Metallic Carbon Black

Ice Pearl White/Neon Green/Metallic Carbon Black

RUSH 1000

Ook MV Agusta had nog één extra verrassing in petto op de EICMA zelf, en wat voor één! De Rush 1000 is een 'muscle bike' die een knipoog is naar de  monsters uit de dragracerij. MV Agusta rustte de RUSH 1000 met dezelfde vier-in-lijn krachtbron als de Brutale 1000 RR uit. Wie nog extra centen op tafel gooit kan met behulp van een uitlaat-kit en een geherprogrammeerde ECU 212 pk uit het blok halen. Uiteraard beschikt deze RUSH over dezelfde componenten als de Brutale 1000's. Toch hebben we de stellige indruk dat deze motorfiets vooral 'eye candy' is.

 

Bron: MV Agusta Servizio Stampa

Foto's: MV Agusta

Geschreven op 3 november 2019
© Motoren & Toerisme