MY20: MV Agusta Brutale 1000 RR

MV Agusta heeft de persdag van EICMA 2019 niet afgewacht om z’n nieuwigheden voor 2020 op de wereld los te laten. Het belangrijkste nieuws uit Schiranna is de Brutale 1000 RR, zeg maar de betaalbare versie van de serie Oro.

MV puurt uit de viercilinder in lijn een piekvermogen van 208 pk, terwijl het koppel 116,5 Nm bedraagt. Daarmee is de Brutale 1000 RR even krachtig als de nieuwe Ducati Panigale V4.  Om tot dat resultaat te komen pakten de MV Agusta-ingenieurs het viercilinder blok flink aan. Zo werd de krukas lichter gemaakt, kreeg het blok lichtere zuigers en drijfstangen in titanium.

Al dat vermogen wordt beheerst door het gekende MVIC-systeem (Motor & Vehicle Integrated Control System). Dat systeem omvat naast de motormappings, ook een ride-by-wire-systeem, een koppel-controle-systeem (met 4 mappings) en een uitschakelbaar tractiecontrole-systeem dat op maar liefst 8 verschillende niveau’s kan interveniëren. Schakelen gebeurt met MV’s eigen EAS-systeem dat elektronisch ingrijpt bij het op-en-afschakelen.

Al dat fraais huist in een chroommolybdeen buizenframe en wordt afgeveerd door Öhlins veerelementen. Vooraan is dat een volledig instelbare Nix EC voorvork, achteraan een eveneens volledig instelbare Öhlins EC TTX schokbreker. Beide componenten hebben een veerweg van 120 mm en worden elektronisch bediend. De Zweedse vering-specialist tekent overigens ook voor de elektronisch bediende stuurdemper.

Remmen gebeurt vooraan door middel van twee remschijven van 320 mm die ieder bediend worden door een Brembo Stylema monobloc remklauw (met vier zuigers). Achteraan wordt een 220 mm remschijf gemonteerd, gekoppeld  aan een Brembo tweezuigerremklauw. Het ABS-systeem is een 9 Plus Race Mode-exemplaar van Bosch, dat aan een anti-wheelie-systeem voor het achterwiel is gekoppeld.

Achter de minimalistische snuit vind je het 5-duims TFT-scherm waarmee je oa het cruise control-systeem kan instellen, maar ook GPS en Bluetooth op vindt. Via de MVride-App kan je de elektronische vering, maar ook de motormappings en de rijhulp-systemen instellen.

Technische fiche MV Agusta Brutale 1000 RR

Motor: watergekoelde, viertakt viercilinder, met dubbele bovenliggende nokkenas en 16 kleppen.

Cilinderinhoud: 998cc

Maximaal vermogen: 208 pk (of 153 kW), aan 13.000 opm.

Maximaal koppel: 116,5 Nm, aan 11.000 opm.

Drooggewicht: 186 kg

Maximum snelheid: meer dan 300 km/u

 

Bron: persbericht MV Agusta

Foto's: MV Agusta

Geschreven op 2 november 2019
© Motoren & Toerisme