Het Italiaanse ottobike is een nieuwkomer in het e-motor-segment. Voor modeljaar 2020 stelt het de MCR voor, die in twee varianten leverbaar is. MCR staat bij ottobike voor Mini City Racer.
Het Italiaanse ottobike is een nieuwkomer in het e-motor-segment. Voor modeljaar 2020 stelt het de MCR voor, die in twee varianten leverbaar is. MCR staat bij ottobike voor Mini City Racer.
De eenvoudigste versie van de MCR is deze met een naafmotor. Een techniek die ook weleens bij elektrische fietsen wordt toegepast. Deze basisversie heeft een vermogen van 4,5 kW en een maximaal koppel van 66,2 Nm. Dat is goed voor een topsnelheid van net geen 100 km/u.
Deze middenklasser heeft een watergekoelde middenmotor van 139,8 Ah. Dat is goed voor een koppel van 273 Nm en een vermogen van 10,5 kW. De afwerking mag er best zijn met een upside-down voorvork en een monoschokbreker (die instelbaar is qua veervoorspanning en uitgaande demping), de remschijven en –klauwen zijn van Brembo en Maxxis levert de banden.
Wat elektronica betreft kan deze MCR zich met premium benzine-motorfietsen meten. Zo heeft hij een TFT dashboard en beschikt hij over smartphone-connectiviteit, zodat je op de hoogte blijft van inkomende mails en telefoongesprekken. Een navigatie-systeem dat via Google maps functioneert is in gebouwd. De verlichting werkt met een ‘slimme sensor’ zodat de koplamp zich aanpast aan de sterkte van het omgevingslicht. Verder beschikt de motorfiets ook over een sensor die de zijstand monitort.
De MCR met middenmotor haalt een topsnelheid van 140 km/u en weegt 195 kg.
Deze conceptbike beschikt over dezelfde specificaties als de MCR met middenmotor maar is een éénzitter. De S staat bij deze dus voor ‘solitude’.
Ook deze Maxi Xtreme Rider (MXR) is een conceptmodel. De minimalistische enduromotor weegt 100 kg, wat vergelijkbaar is met een 250F-machine van de huidige generatie.
Tekst: Bart Jacobs
Foto’s: ottobike