In de derde week van augustus komt Harley-Davidson traditioneel met nieuws over z’n volgend modeljaar en dat was dit jaar niet anders. The Motor Company brengt nu ook de langverwachte LiveWire op de markt in België en Nederland.
In de derde week van augustus komt Harley-Davidson traditioneel met nieuws over z’n volgend modeljaar en dat was dit jaar niet anders. The Motor Company brengt nu ook de langverwachte LiveWire op de markt in België en Nederland.
Naast de baanbrekende LiveWire had Harley-Davidson nog ander nieuws in petto. Zo stelde het een nieuwe S-versie van de Low Rider voor en introduceerde het de Road Glide Limited. Zoals ieder jaar komt Harley weer met een aantal speciale CVO-versies van bestaande modellen. Dit keer zijn de Street Glide, de Limited en de Tri Glide de uitverkorenen om een CVO-behandeling te krijgen.
Er was ook minder sexy nieuws met de introductie van nieuwe technologieën. De LiveWire speelt binnen het Harley-Davidson-gamma een voortrekkersrol als het op connectiviteit en elektronische rijhulpmiddelen aankomt. Maar Harley wil niet lang wachten om deze nieuwe technologieën te implementeren en maakt ze reeds vanaf modeljaar 2020 beschikbaar op bepaalde modellen.
Met H-D Connect introduceert Harley-Davidson een abonnementsdienst voor bepaalde Harley-Davidson modellen. Op die manier kunnen de eigenaars, via de laatste versie van de Harley-Davidson App. op hun smartphone, in verbinding blijven met hun motorfiets. Niet alleen blijven ze zo op de hoogte van service-intervallen maar kunnen ze ook vanop afstand volgen of hun motorfiets niet verplaats of gestolen wordt.
Reflex Defensive Rider Systems (RDRS) is een verzamelnaam voor elektronische rijhulpmiddelen. Het omvat ondermeer elektronisch gelinkte remsystemen (voor- en achterrem), bochten-ABS, bochten-tractiecontrole, anti-doorslipcontrole (dat ook onder hellingshoek werkt), vehicle hold control (waarmee je verhindert dat de motorfiets gaat rollen wanneer je op een helling stopt) en een monotoring-systeem voor bandendruk.
HET RDRS-systeem zit standaard op de CVO-modellen en op de Amerikaanse politiemodellen. Het kan in de VS op de toermodellen ook als optie besteld worden.
Tekst: Bart Jacobs
Foto's: Harley-Davidson Media