MY20: Yamaha

Twee weken geleden konden we al kennismaken met de Yamaha Tricity 300 en MW vision concept, gisterenavond heeft Yamaha het lijstje voor 2020 nog uitgebreidt op een exclusieve show net voor de Eicma gekte. 

Yamaha Tracer 700

Een model dat ons nauw het hart ligt als langeduurtest-motor. De Tracer 700 krijgt een ingrijpende facelift en enkele onderhuidse upgrades. De 689cc grote crossplane tweecilinder is bijgewerkt en geoptimaliseerd om aan de Euro 5-normen te voldoen. Dit hebben ze bekomen door de brandstofinjectie en uitlaatsysteem aan te passen. Yamaha beweert zelfs dat dit blok de normen overtreft. Om het comfort naar een hoger niveau te tillen, is de 41mm telescopische voorvork vernieuwd en is het nu mogelijk om de veervoorspanning en de rebound te regelen. Ook de achterste schokdemper kan eenvoudig worden ingesteld naargelang rijgewichten of rijomstandigheden. Voorts heeft het sobere informatiepaneel plaats geruimd voor een kleurrijk LCD-scherm.

Maar dan, de grootste wijziging is klaar en duidelijk het nieuwe kuipwerk. Waar het vorige smoelwerk me weinig kon overtuigen, zijn ze er nu in geslaagd een zeer strakke creatie voor de dag te brengen. De LED contourverlichting in combinatie met de twee LED koplampen zorgen voor een agressieve verschijning die duidelijk meer om aandacht vraagt dan zijn voorganger. De lompe richtingaanwijzers zijn niet meer terug te vinden en fijne LED’s onder de handkampen informeren het medeverkeer van je intenties. De overgang tussen de voorkant en de tank oogt rustiger en beter in balans. Het is een doordachte make-over die het iet of wat saaie uiterlijk van de vorige Tracer 700 overboord gooit en past binnen de nieuwe designtaal van Yamaha.  

Yamaha TMAX 560

De in 2001 geïntroduceerde TMAX heeft ondertussen al zes generaties gekend en meer dan 275.000 eigenaars gevonden, daarmee kan het een succes genoemd worden op de Europese markt. Voor 2020 kijken we vooral naar een grotere cilinderinhoud en in lijn met de andere Yamaha-modellen, een nieuwe frisse en aanwezige verschijning. De cilinderinhoud stijgt een bescheiden 32cc en daarmee stijgen de die er toedoen cijfers met 2 pk naar 48 pk en met 3Nm naar 56 Nm. Geen spectaculaire wijzigingen dus,  maar zie het vooral als een manier om de Euro 5-normen  te halen die duidelijk hun impact hebben op de nieuwigheden voor volgend jaar. Daarnaast staat de TMAX Tech MAX met zijn verwarrende naamgeving te pronken. Beschouw het als de luxe versie die handvat- en zetelverwarming biedt, een elektrisch windscherm, een cruise control-systeem en vooral een instelbare achtervering. 

Yamaha FJR1300 Ultimate Editions

Met de komst van de Euro 5-normen lanceert Yamaha een uitzwaaimodel van de FJR1300 onder de marketing termen Ultimate Edition. Exclusieve zwarte en gouden accenten markeren de belangrijkste kenmerken en het is vooral een manier om dit icoon nog eens in de spotlight te zetten. Verder zijn er een aantal nieuwe componenten zoals een hoog windscherm, windgeleiders en harde zijkoffers. Op de AS/AE-versie zijn het windscherm en de ergonomie volledig aanpasbaar.

2019_Yamaha_FJR1300Ultimateedition

Nieuwe kleuren Yamaha Sport Heritage modellen

Tot slot krijgen de retromodellen van de Japanners nog een paar nieuwe uitvoeringen. Voor de XSR900 “80 Black” en “Racing Red”. Voor de XSR700 vinden we ook de toevoeging van het thema “Racing Red” terug.

2020_Yamaha_XSR900

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Yamaha

Geschreven op 4 november 2019
© Motoren & Toerisme