Twee weken na de nieuwe MT-03 lanceert Yamaha nu ook een versie van de kleinste telg uit de MT-reeks, de M-T125.
Nieuwe motor met VVA
De nieuwe MT-125 is uitgerust met een volledig nieuwe motor. Een van de belangrijkste kenmerken daarvan is het van de YZF-R125 afgeleide VVA-systeem (Variable Valve Actuation). Dat systeem moet hoge prestaties van garanderen en tegelijkertijd ruim voldoende koppel levert bij lagere snelheden.
VVA is een ingenieus systeem met twee inlaatnokken, elk met een eigen tuimelaar. De lage nokkenas werkt tot maximaal 7.400 opm. en het profiel en de timing zijn ontworpen om een soepel en breed koppelbereik te leveren voor krachtige prestaties bij lage tot middelhoge motortoerentallen. Boven 7.400 opm. schakelt een compacte solenoïde de motor van de lage nok naar de hoge nok. Het hogere profiel en de herziene kleptiming zorgen voor een feller vermogen dat betere prestaties levert van 7.400 opm. tot het maximale uitgangsvermogen bij 10.000 opm. - 1.000 opm hoger dan het vorige ontwerp.
De nieuwe VVA-motor heeft naast het hogere maximale toerental ook een aangepaste overbrenging voor een betere acceleratie. Dankzij de verschillende hightech inwendige onderdelen is de nieuwe motor volgens Yamaha tegelijkertijd soepeler en zuiniger.