Motorblok
De WR250F is grotendeels gebaseerd op de YZ250F, iets wat Yamaha niet onder stoelen of banken steekt maar integendeel mee uitpakt. Vooral de krachtbron van de WR250F toont grote overeenkomsten met de MX2-machine. De 10-gats verstuiver van het vorige model is vervangen door een nieuwe 12-gats verstuiver, evenals een nieuw Mikuni-gasklephuis van 44 mm en een gewijzigd inlaatkanaal voor betere vermogenskarakteristieken. Om deze wijzigingen aan te brengen en het vermogensgevoel te verbeteren, is de WR250F 2020 uitgerust met een nieuw ontworpen balanceergewicht van de krukas.
Om sneller te kunnen starten tijdens een wedstrijd, is het nieuwe model uitgerust met een lichte en compacte startmotor met een diameter van slechts 50 mm. Deze krachtige startmotor van 390 W bevindt zich dicht bij het midden van het chassis voor een ideale massacentralisatie en wordt aangedreven door een compacte loodaccu.
Voor de WR250F 2020 is de wide-ratio-zesversnellingsbak voorzien van een nieuw ontworpen koppeling die lichter en robuuster is. Deze nieuwe koppeling heeft speciale hittebestendige frictieplaten met een kartelafwerking en laat zich nu makkelijker bedienen.
Het motorblok met omgekeerde cilinderkop van heeft een naar voren gerichte inlaat, waarbij het luchtfilter voor de brandstoftank is gemonteerd. En er is een voor het model 2020 nieuw ontworpen luchtfilter aangebracht, waardoor het zonder gereedschap te vervangen is. De lengte van de inlaat in combinatie met het speciale vrijedoorstroomontwerp van het filter draagt bij aan het uitstekende tractiegevoel en het lineaire vermogen van de nieuwe motor. De gelaste constructie en extra rubberen afdichtingen rondom de bevestigingspen zorgen ervoor dat alleen schone lucht de verbrandingskamer bereikt.
Bij de WR250F 2020 kunnen de vermogenskarakteristieken draadloos worden getuned via een geschikte smartphone met de Power Tuner app. Voorheen was dit alleen mogelijk met het Yamaha Power Tuner apparaat, maar nu zijn de motorinstellingen gemakkelijker en sneller dan ooit aan te passen.De Power Tuner app biedt nog meer instellingen, zodat de WR250F-rijder het vermogen kan aanpassen aan voorkeur, terrein en rijomstandigheden.
De Power Tuner app beschikt ook over een wedstrijdlogboek, motordiagnostiek, een realtimecontrolescherm en een gegevensback-upfunctie. Bovendien kunnen motorrijders met de app kaarten en wedstrijdlogboeken delen en vergelijken bij het plannen van wedstrijdstrategieën of kunnen ze gewoon andere rijders helpen om het meeste uit hun motor te halen.
De WR250F is uitgerust met een op het stuur gemonteerde, dubbele motormappingsschakelaar. Deze geeft toegang tot twee in de fabriek ingestelde modi, maar rijders kunnen ervoor kiezen om hun eigen aangepaste mappings te gebruiken die zijn gemaakt met de Power Tuner app.