MY20: Yamaha WR250F

Yamaha nam voor modeljaar 2020 z’n kwartliter enduromachine, de WR250F onder handen. De WR250F is de enige Japanse machine in het sterkbezette segment der viertakt kwartliter enduro’s en moet het opnemen tegen machines zoals de Husqvarna FE250 en de KTM 250 EXC-F.

Motorblok

De WR250F is grotendeels gebaseerd op de YZ250F, iets wat Yamaha niet onder stoelen of banken steekt maar integendeel mee uitpakt. Vooral de krachtbron van de WR250F toont grote overeenkomsten met de MX2-machine. De 10-gats verstuiver van het vorige model is vervangen door een nieuwe 12-gats verstuiver, evenals een nieuw Mikuni-gasklephuis van 44 mm en een gewijzigd inlaatkanaal voor betere vermogenskarakteristieken. Om deze wijzigingen aan te brengen en het vermogensgevoel te verbeteren, is de WR250F 2020 uitgerust met een nieuw ontworpen balanceergewicht van de krukas.

Om sneller te kunnen starten tijdens een wedstrijd, is het nieuwe model uitgerust met een lichte en compacte startmotor met een diameter van slechts 50 mm. Deze krachtige startmotor van 390 W bevindt zich dicht bij het midden van het chassis voor een ideale massacentralisatie en wordt aangedreven door een compacte loodaccu.

Voor de WR250F 2020 is de wide-ratio-zesversnellingsbak voorzien van een nieuw ontworpen koppeling die lichter en robuuster is. Deze nieuwe koppeling heeft speciale hittebestendige frictieplaten met een kartelafwerking en laat zich nu makkelijker  bedienen.

Het  motorblok met omgekeerde cilinderkop van heeft een naar voren gerichte inlaat, waarbij het luchtfilter voor de brandstoftank is gemonteerd. En er is een voor het model 2020 nieuw ontworpen luchtfilter aangebracht, waardoor het zonder gereedschap te vervangen is. De lengte van de inlaat in combinatie met het speciale vrijedoorstroomontwerp van het filter draagt bij aan het uitstekende tractiegevoel en het lineaire vermogen van de nieuwe motor. De gelaste constructie en extra rubberen afdichtingen rondom de bevestigingspen zorgen ervoor dat alleen schone lucht de verbrandingskamer bereikt.

Bij de WR250F 2020 kunnen de vermogenskarakteristieken draadloos worden getuned via een geschikte smartphone met de Power Tuner app. Voorheen was dit alleen mogelijk met het Yamaha Power Tuner apparaat, maar nu zijn de motorinstellingen gemakkelijker en sneller dan ooit aan te passen.De Power Tuner app biedt nog meer instellingen, zodat de WR250F-rijder het vermogen kan aanpassen aan voorkeur, terrein en rijomstandigheden.

De Power Tuner app beschikt ook over een wedstrijdlogboek, motordiagnostiek, een realtimecontrolescherm en een gegevensback-upfunctie. Bovendien kunnen motorrijders met de app kaarten en wedstrijdlogboeken delen en vergelijken bij het plannen van wedstrijdstrategieën of kunnen ze gewoon andere rijders helpen om het meeste uit hun motor te halen.

De WR250F is uitgerust met een op het stuur gemonteerde, dubbele motormappingsschakelaar. Deze geeft toegang tot twee in de fabriek ingestelde modi, maar rijders kunnen ervoor kiezen om hun eigen aangepaste mappings te gebruiken die zijn gemaakt met de Power Tuner app.

Rijwielgedeelte

Yamaha gaf de WR250F een nieuw aluminium wiegframe waarvan de constructie gewijzigd is ten opzichte va het vorige model. Het nieuwe frame zou voor 15% meer stijfheid moeten zorgen en bijdragen aan een lichter en meer gebalanceerd gevoel. Onderaan wordt het frame beschermd door een nieuwe kunstof carterplaat. Naast het frame dekt die carterplaat ook de waterpomp, de waterleidingen en de carter af.

Net zoals dat het geval is bij de crossmotoren tekent KYB (Kayaba) voor de vering van de WR250F (en die van de WR450F) . Op de WR250F werden de vorkpoten  1mm dikker dan op het vorige model, waardoor ze nu een diameter van 25 mm hebben. Achteraan werd de schokbreker 350 gram lichter en werd het oliereservoir ervan met 30cc vergroot. Dat groter oliereservoir moet voor koelere en stabielere dempingkarakteristieken zorgen.

Het 2020-model van de WR250F kreeg een strakker en scherper bodywork. Ondanks het slanker uiterlijk werd de brandstoftank toch 0,5 liter groter wat de tankinhoud nu op 7,9 liter brengt. Het herwerkte koplamphuis werd nu iets lager en ook dichter bij de berijder geplaatst. Achter het koplamphuis vind je het compacte LCD-schermpje waarop je naast de snelheid ook het brandstofpeil en de gekozen motormap kan aflezen. Een nieuwe, lichtgewicht sensor op het voorwiel meet de snelheid en stuurt die door naar de tellerpartij.

Naast de WR250F bevat Yamaha’s enduro-gamma ook nog steeds de WR450F. De ‘450’ kreeg vorig jaar al een behoorlijke update en blijft technisch ongewijzigd maar krijgt wel nieuwe graphics voor modeljaar 2020. De 2020 enduro-modellen staan vanaf eind oktober bij de Yamaha-dealer.

 

Tekst: Bart Jacobs

Bron: Yamaha Motor Press

Foto’s: Yamaha Motor Press

Geschreven op 6 september 2019
© Motoren & Toerisme