Elektronica
Ride-by-Wire
De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), die de gaskleppen aanstuurt, wordt ook in 2020 gebruikt. Voor een beter gasgevoel en lager gewicht is de YZF-R1 voorzien van een nieuw APSG-systeem (Accelerator Position Sensor Grip) met een magneet en een sensor die signalen naar de YCC-T stuurt. Om het intuïtieve gevoel van een conventionele draaigasgreep te behouden, is de nieuwe APSG-eenheid voorzien van een veer, schuif en tandwiel die een natuurlijk en progressief gevoel geven. De instellingen zijn ontworpen voor een betere controle met verbeterde interactie tussen rijder en machine.
Inertie-meeteenheid
De YZF-R1 is de eerste motorfiets die beschikt over artificiële intelligentie van de volgende generatie in de vorm van een inertie-meeteenheid (IMU) met 6 assen. De IMU is uitgerust met gyrosensoren en G-krachtsensoren die de hellingshoek, het rollen en het uitbreken bewaken, evenals een versnellingsmeter om versnelling vooruit en achteruit, omhoog en omlaag en naar links en rechts te meten. De IMU verzendt 125 keer per seconde machinestatusgegevens naar de ECU die de geavanceerde elektronische hulpmiddelen van de YZF-R1 regelt.
Remregel-systeem
Met het nieuwe remregel-systeem (BC) kunnen rijders een van de twee ABS-functies kiezen (BC1 en BC2) die het beste past bij hun persoonlijke voorkeur en rijomstandigheden. De BC1-modus heeft een vast gevoeligheidsniveau voor het ABS, terwijl de BC2-modus een flexibele ABS-gevoeligheid heeft die afhankelijk is van de kantelhoek en de houding van de machine. In de BC2-modus nemen de gevoeligheid van het ABS-systeem en de interventiesnelheid toe naarmate de hellingshoek groter wordt, wat extra vertrouwen en controle geeft bij het nemen van bochten.
Gegevens met betrekking tot de snelheid van de voorwielen en de achterwielen en informatie van de Inertial Measurement Unit (IMU), zoals de hellingshoek en de slipacceleratie, worden doorgegeven aan de hydraulische eenheid en de elektronische regeleenheid van het ABS, die 'real time'-berekeningen uitvoert. Deze informatie stelt de remregeling vervolgens in staat om wielblokkering te voorkomen door de hydraulische druk in de systemen van de voorrem en de achterrem te moduleren.