MY2022: BMW R 18 Transcontinental en Bagger

BMW heeft vorig jaar met de lancering van de R 18 cruiser een eerste stap gezet in een nieuwe markt. Tot dusver zien we nog niet veel van die 1.800 cc boxers rondrijden, maar met de lancering van de Transcontinental tourer en een Bagger bewijzen de Duitsers dat het hen menens is met het R 18 platform.

Om te zeggen dat het open oorlog is, is misschien overdreven, maar met de aankondiging van deze modellen liggen de kaarten van BMW wel helemaal op tafel. Met de lancering van de Pan America heeft Harley zich duidelijk op Beemer-terrein gewaagd, en BMW antwoordde eerder voorzichtig met de R 18 cruiser. Nu noemen ze hun R 18 Transcontinental onomwonden een Grand American Tourer. De Bagger is volgens hetzelfde persbericht ook volop gericht op de Amerikaanse markt, waar deze modellen zeer populair zijn.

De fotoshoot maakt duidelijk dat de Americana niet ver weg is.

Nog 'cruisier'

De basis voor deze nieuwe modellen blijft natuurlijk de Big Boxer met een longinhoud van 1.802 cc, die voor deze modellen 91 pk en 158 Nm koppel zal leveren. Dat moet voldoende zijn om met passagier en bagage vlot op weg te kunnen. Als je voorts kans wil maken in dit segment, moet een reismotor beschikken over alle mogelijke vormen van luxe, en dat lijkt wel gegarandeerd, met een uitgebreid dashboard dat vier ronde tellers met een 10,5” TFT-scherm combineert. Dat laatste is waarschijnlijk vergelijkbaar is met dat van de recente versie in de RT. Voorts hebben de twee modellen net als de RT Dynamische Cruise Control aan boord, en Actieve Cruise Control als optie. Dat radarsysteem werkt goed, en zal het Cruisen nog ‘cruisier’ maken. Achter de grote kuip met enorme ronde koplamp zal je ongetwijfeld uit de wind zitten en het ruime zadel voor rijder en passagier straalt bakken comfort uit. De Transontinental lijkt zo stijlvol te smeken om lang op pad te gaan. Dat zou ook praktisch moeten kunnen, want met de zijkoffers in koetswerkkleur van 27 liter en een topcase (enkel op de Transcontinental) van 48 liter kan je best wat bagage stouwen. Een nieuwe 24 liter benzinetank zorgt voor de nodige actieradius. En dat al dat cruisen niet in stilte moet gebeuren, maakte BMW eerder al bekend door een samenwerking met de Britse audiogrootheid Marshall aan te kondigen. De twee nieuwe R 18’s maken dan ook als eerste gebruik van Marshall-materiaal om je favoriete tunes door de straten te jagen. The heat is on …  

Elektronica

Voorts zit er onder het klassieke design met blitse kleurstellingen nog een massa aan technologie verstopt. Alle verlichting doet natuurlijk beroep op LED-technologie, en bochten verlichting zit ook aan boord. De bestuurder heeft beschikking over drie rijmodi en alle vormen van elektronische gecontroleerde ABS zijn aan boord. Ook een achteruit assistent en Hill start Control mogen niet ontbreken. Het is dan wel verbazingwekkend dat BMW voor deze modellen in de volledig ingewerkte voorvork geen ESA voorziet. De voorvering is dus niet elektronisch verstelbaar, maar de ingenieurs kozen voor een heel klassieke aanpak op dit gebied. Achteraan is er wel een automatische aanpassende demping en veervoorspanning voorzien. Als rijder kan je dus niet ingrijpen, maar moet je je dus ook nergens iets van aantrekken. Benieuwd hoe dit systeem zal werken. Daar kan je alles over lezen in de september-editie van M&T, waarin we een eerste rij-indruk zullen presenteren.  

BMW gaat voluit, want zelfs een optreden in een nieuwe videoclip mag niet ontbreken. 

Geschreven op 30 juli 2021
© Motoren & Toerisme