Nog 'cruisier'
De basis voor deze nieuwe modellen blijft natuurlijk de Big Boxer met een longinhoud van 1.802 cc, die voor deze modellen 91 pk en 158 Nm koppel zal leveren. Dat moet voldoende zijn om met passagier en bagage vlot op weg te kunnen. Als je voorts kans wil maken in dit segment, moet een reismotor beschikken over alle mogelijke vormen van luxe, en dat lijkt wel gegarandeerd, met een uitgebreid dashboard dat vier ronde tellers met een 10,5” TFT-scherm combineert. Dat laatste is waarschijnlijk vergelijkbaar is met dat van de recente versie in de RT. Voorts hebben de twee modellen net als de RT Dynamische Cruise Control aan boord, en Actieve Cruise Control als optie. Dat radarsysteem werkt goed, en zal het Cruisen nog ‘cruisier’ maken. Achter de grote kuip met enorme ronde koplamp zal je ongetwijfeld uit de wind zitten en het ruime zadel voor rijder en passagier straalt bakken comfort uit. De Transontinental lijkt zo stijlvol te smeken om lang op pad te gaan. Dat zou ook praktisch moeten kunnen, want met de zijkoffers in koetswerkkleur van 27 liter en een topcase (enkel op de Transcontinental) van 48 liter kan je best wat bagage stouwen. Een nieuwe 24 liter benzinetank zorgt voor de nodige actieradius. En dat al dat cruisen niet in stilte moet gebeuren, maakte BMW eerder al bekend door een samenwerking met de Britse audiogrootheid Marshall aan te kondigen. De twee nieuwe R 18’s maken dan ook als eerste gebruik van Marshall-materiaal om je favoriete tunes door de straten te jagen. The heat is on …