Nadat Aprilia z’n zwaardere modellen al een make-over gaf, is het nu de beurt aan z’n twee 125 cc’s: de sportieve RS en de naked Tuono. Aprilia gat er prat op dat deze RS en Tuono de enige 125’s zijn die nog in Italië gebouwd worden.
Nadat Aprilia z’n zwaardere modellen al een make-over gaf, is het nu de beurt aan z’n twee 125 cc’s: de sportieve RS en de naked Tuono. Aprilia gat er prat op dat deze RS en Tuono de enige 125’s zijn die nog in Italië gebouwd worden.
Zowel de RS 125 als de Tuono 125 zijn geïnspireerd op grotere broers RS 660 en Tuono 660. Beide machientjes krijgen in hun Euro 5-versie een volledige LED-verlichting. Aprilia hertekende de voorzijde van de Tuono, zodat deze nu meer compact is. Toch zou de Tuono, althans volgens Aprilia zelf, de vertrouwde windbescherming bieden. Op beide modellen werd ook het dashboard aangepakt. Dat is nu volledig digitaal en biedt relevante informatie over de rit die je maakt (benzinemeter, huidig en gemiddeld verbruik en de autonomie). Het instrumentenbord krijgt twee achtergrondkleuren: wit of licht blauw. Verder is het dashboard ook al voorbereid op de installatie van Aprilia’s MIA multimedia-platform. Dat systeem laat toe om je smartphone, via Bluetooth, met je motorfiets te verbinden.
Zowel de RS 125 als de Tuono 125 heeft nu een tweewegs ABS-systeem. De nieuwe Michelin banden moeten voor meer stabiliteit en grip in de bochten zorgen. De achterband op beide modellen is nu dan ook verbreed tot 140 mm. Aprilia tilde ook de afwerkingsgraad op de 125’s naar een hoger niveau. Aprilia opteert ook op z’n lichtste motorfietsen voor een aluminium frame. Vooraan wordt een 40 mm voorvork met 110 mm veerweg gemonteerd. Achteraan is de mono-schokbreker op een assymetrische swingarm gemonteerd. En bedraagt de veerweg 120 mm.
Met het oog op de nieuwe Euro 5-normen werd uiteraard ook het motorblok onder handen genomen. Met 11 kW (of 15 pk) bleef het piekvermogen ongewijzigd, al wordt dat nu wel aan 10.000 opm bereikt (was 10.750 opm). Het koppel nam wel (lichtjes) toe en bedraagt nu 11,2 Nm (aan 8.000 opm). Het motormanagement wordt nu door de nieuwe Magneti Marelli MIUG4 ECU gedaan.
De RS 125 is voorlopig verkrijgbaar in twee kleurstellingen:
Aprilia Black, een combinatie van zwart en rood.
Daarnaast is er het kleurrijkere Sintesi Blue, een combinatie van helderdere kleuren.
Er is ook nog een GP-replicaversie van de RS 125 op komst – in de kleuren van de RS GP-machines uit de MotoGP – maar daar was nog geen beeldmateriaal van beschikbaar.
De Tuono 125 komt in drie kleurstellingen:
Aprilia Black
Lightning White
Arrow Grey
Tekst: BJ
Foto's: Aprilia