MY21: Beta Enduro

Dat de Italiaanse merken, ondanks de coronacrisis toch strijdvaardig blijven, bewijst Beta. Het merk lanceert als eerste een endurolijn voor modeljaar 2021.  Beta kondigt gewoontegetrouw eerst z’n basis line-up – de RR-modellen – aan. Die zal ook in 2021 uit 8 modellen bestaan. Daarnaast blijven  ook de twee versies van de XTrainer Daarmee bestrijken de Italianen zowel wat twee- als viertaktmachines betreft, nagenoeg alle subsegmenten. De Racing-versies van de enduromodellen mogen we pas na de zomer verwachten.

 

 

RR-modellen

Alle enduro’s kregen een verbeterd frame. Zowel aan het balhoofd als aan de zijbalken van het stalen buizenframe werden verstevigingen aangebracht. Beta pakte ook het subframe aan waardoor dat zowel robuuster als duurzamer zou moeten zijn. De plastic zijpanelen kregen een nieuwe bevestiging waardoor ze makkelijker vastgemaakt kunnen worden. Verder werden ook de tankdop, het zadel en de airbox vernieuwd en geoptimaliseerd.

De RR 125 is de benjamin van Beta's enduro-gamma.

Beta pakte ook het elektrische gedeelte van de enduro’s aan. Een geoptimaliseerde kabelboom moet ervoor zorgen dat de batterij beter oplaadt. In diezelfde trant werd ook de tellerpartij verbeterd. Deze gegevens zijn nu accurater. Tot slot kreeg ook de ophanging een update. De ZF Sachs voorvork kreeg nieuwe, interne onderdelen waardoor ze vloeiender en tegelijkertijd ook betrouwbaarder zou moeten functioneren. Een nieuwe basisafstelling voor de schokbreker (eveneens van ZF Sachs) zou voor een betere grip moeten zorgen.

De RR 250 tweetakt is optisch quasi identiek aan de RR 300.

Voor modeljaar 2021 steekt Beta de RR enduro’s opnieuw, in een klassiek rood kleedje.

Line-up RR enduro’s 2021:

Tweetakt: RR 125, RR 200, RR 250, RR 300

Viertakt: RR 350, RR 390, RR 430, RR 480

De RR 350 is de lichtste variant van de Beta viertakten

De RR enduro’s staan vanaf volgende maand bij de Beta-dealers

XTrainer

De beide versies van de XTrainer (250 en 300) bleven opnieuw graphics na ongewijzigd. Met deze tweetakt ‘soft enduro’s’, met een lager gewicht (98 kg) en een lagere zadelhoogte (91 mm tov 93 mm) mikt Beta op de recreatieve endurorijder.

De 2021-versies van de XTrainers zijn sinds deze maand leverbaar.

 

Tekst: BJ

Foto's: Beta

Geschreven op 28 mei 2020
© Motoren & Toerisme