Krachtiger motorblok
Voor de M RR fungeert BMW Motorrads gekende S 1000 RR superbike als basis. Nu het huidige model met ShiftCam-technologie z’n tweede modeljaar achter de rug heeft, was het tijd voor een kleine update. Zo is de M RR met een maximaal vermogen van 212 pk (aan 14.500 opm) iets krachtiger (+ 5 pk) dan de standaard-versie. Het viercilinder blok heeft in M RR-trim een maximaal koppel van 113 Nm (aan 11.000 opm). Om tot die verbeterde prestaties te komen maakt BMW Motorrad gebruik van nieuwe onderdelen. Zo komen de gesmede zuigers met twee ringen van de Duitse specialist Mahle. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van titanium drijfstangen. Deze laatste onderdelen worden gefabriceerd bij KTM’s zusterbedrijf Pankl Racing Systems. Het gebruik van deze lichtere, onderdelen reduceert niet alleen de roterende massa, maar uiteraard ook het totaalgewicht van het motorblok.
Het gebruik van een volledig titanium uitlaatsysteem – evenwel met twee katalysatoren – leverde ook een aanzienlijke gewichtsbesparing van net geen 3,7 kg op.
Toch ook nog even meegeven dat de M RR standaard de onderhoudsvrije M Endurance ketting meekrijgt. Deze revolutionaire ketting werd door de Italiaanse specialist Regina ontwikkeld en is voorlopig nog voorbehouden aan de BMW viercilinder-modellen, met naast de M RR ook de S 1000 RR en de S 1000 XR.