MY21: GASGAS Enduro-modellen

We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar nu zijn ze er eindelijk: de eerste GASGAS-enduro-modellen nieuwe stijl. Die nieuwe stijl is uiteraard te danken aan de overname van het Catalaanse merk door de Pierer Mobility Group. Pierer kon nog wel een derde offroad-merk in z’n portfolio bijpassen. Zoals verwacht wordt GASGAS het ‘low cost’-merk van de groep. Het wordt zo onder KTM én Husqvarna gepositioneerd. Wie een ‘copy-paste’-operatie had verwacht, waarbij de KTM-modellen een rood Spaans jasje aangemeten kregen is er echter aan voor de moeite.

Gebald gamma

Het GASGAS enduro-gamma telt voor modeljaar 2021 slechts vier modellen: de EC250 en EC300 tweetakten en de EC250F en EC350F viertakten. Geen 150 cc-model dus en ook geen zware viertakten. Daarmee concentreert GASGAS zich duidelijk op het midden van de markt en ook wel een beetje op de recreatieve rijder.

De nieuwe look van de EC 250 en EC 300 tweetakten.

Gelijkaardig maar niet identiek

Wat de techniek betreft nemen de GASGAS’en  die in grote lijnen over van de KTM’s en Husqvarna’s. Zo zien we het vertrouwde chroommolybdeen buizenframe terug op de GASGAS’en maakt het merk ook gebruik van de vertrouwde motorplatformen. In het geval van de tweetakten zijn de EC 250 en EC 300 ook voorzien van de vertrouwde TPI brandstofinjectie-technologie. Toch zijn de GASGAS-modellen niet helemaal identiek. Anders dan de KTM enduro’s zijn de tweetakt-modellen namelijk met een achter-ophanging met linksysteem uitgerust en niet met een PDS-systeem zoals dat op de KTM’s het geval is. Voor de vering doet GASGAS uiteraard een beroep op de diensten van zusterbedrijf – want dochteronderneming van de Pierer Mobility Group – WP. Daarnaast zien we ook de sturen en handvatten van het Franse Neken terug. Voor de remmen slaat GASGAS echter een totaal nieuwe weg in, met het Spaanse Braktec als toeleverancier. Braktec levert de hydraulische rempompen en de remklauwen.

Cross-country

Voor overzeese landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten bouwt GASGAS ook zogenaamde XC-modellen (Cross Country). Die komen in vier verschillende versies: de EX 300 tweetakt en de EX 250 F, EX 350 F en EX 450 F viertakten. Deze modellen zijn niet leverbaar in de Lage Landen.

Accessoires

Zoals we dat van KTM en Husqvarna gewend zijn is er ook bij GASGAS geen gebrek aan accessoires. Of moeten we het over opties hebben? Zo kan je je GASGAS enduro uitrusten met een Akrapovic uitlaatddemper, een veer-voorspanning-regelaar en zwarte Dirt Star-wielen van D.I.D.

Het zijaanzicht van de viertakt-versies.

Prijzen:

EC 250: € 9.699

EC 300: € 9.859

EC 250F: € 10.139

EC 350F: € 10.389

 

Fun en toegankelijkheid voorop

Met GASGAS erbij heeft de Pierer Mobility Group een extra troef om uit te spelen op de offroadmarkt. Maar tegelijkertijd is het ook kwestie om de rode modellen niet teveel in het vaarwater van KTM en Husqvarna te positioneren, al zal er altijd wel overlap zijn. In z’n persmap maakt GASGAS er geen geheim van dat het plezier en belevenis weer centraal wil zetten in offroad-rijden. Tegelijkertijd moet het merk ook nieuwe rijders aantrekken. GASGAS mikt dus in de eerste plaats op de vrijetijdsrijder en niet op de reguliere wedstrijdrijder.

 

Tekst: BJ

Foto's: GASGAS

Geschreven op 23 september 2020
© Motoren & Toerisme